پیام های آتشین از ریف رقه؛ بازگشت عین عیسی به سرخط خبرها

پیام های آتشین از ریف رقه؛ بازگشت عین عیسی به سرخط خبرها
پنج‌شنبه 20 آذر 1399 - 12:06

شهر عین عیسی در حومه شمالی رقه به سر خط خبرهای میدانی بازگشت، گفتنی است ارتش ترکیه و گروه های مسلح تحت امرش، با حمله  توپخانه ای، موشکی و درگیری های محدود حوادث میدانی را شدت بخشیدند .

العالمتحلیل روز

ترکیه حملات اخیر خود را طبق انتظار پیش برد زیرا از مدت ها پیش در صدد ارسال پیام های آتشینی به دولت روسیه مبنی بر تخلیه مسیر بین المللی حلب الحسکه معروف به جاده m4 از حضور گروه قسد بود؛ هدف آنها نیز عین عیسی بود، چرا که به دلیل واقع شدن در اواسط مسیر منبج در ریف حلب و الحسکه ، حلقه ارتباطی مهمی به شمار می رود.

همین مساله موجب مداخله روسیه عضو ضامن توافق سوچی شد که آن زمان به عملیات چشمه صلح ترکیه نامیده شد.

یک منبع آگاه نیز از توافق روسیه، ارتش سوریه و قسد درباره این منطقه، پس از تهدیدات ترکیه خبر داد.

این منبع تاکید کرد تفاهم مذکور مبتنی بر استقرار ارتش سوریه در همه خطوط ارتباطی با ارتش ترکیه و گروه های مسلح مورد حمایت آنان در اطراف عین عیسی و هم چنین ایجاد ایست بازرسی برای ارتش سوریه، پلیس نظامی روسیه و قسد در ریف عربی و شرقی عین عیسی و در مسیر جاده m4 و حتی داخل این منطقه به منظور جلوگیری از تهدیدات ترکیه است.

این منبع تاکید کرد: ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه، تجهیزاتی به منطقه ارسال و ایستهای بازرسی در اطراف این منطقه احداث کردند.

دولت ترکیه، میان محاسبات البیدر ترکی در شمال و شمال شرق سوریه و اصرار دولت سوریه بر بازگرداندن هر وجب از خاک سوریه از چنگ ارتش ترکیه ، اشتباهات زیادی مرتکب شده که از نظر قوانین بین المللی نقض شدید قانون به شمار می رود حتی از نظر سیاسی نیز این اشتباهات در قالب قانون ممنوع نیرنگ و فریبکاری است.

بنابراین موضوع پیام های آتشین در منطقه عین عیسی نمونه ای از درگیری های بین المللی و منطقه ای است زیرا این منطقه به خاطر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر بین المللی جاده m4حلب-الحسکه و امتداد آن تا مرزهای عراق دارای موقعیت استراتژیک مهمی است و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی ،اقتصادی مهمی برای ترکیه است .

از سوی دیگر این منطقه رابط مهمی در مناطق محل استقرار قسد است و مناطق حضور آنان را در ریف حلب و منبج با عین العرب در شمال نقشه سوریه جدا می کند و راه ارتباطی این مناطق با الرقه و الحسکه است که به معنای جدا کردن منبج و عین العرب از الرقه و القامشلی و به انزوا کشاندن کامل آنان است که زمینه ای برای اشغال انان از سوی ارتش ترکیه در هر فرصتی است .

اما ازنظر سیاسی، این منطقه پایتخت اداری و مرکز سیاسی مهم قسد است که ترکیه بی وقفه آن را هدف قرار داده تا با آن و به بهانه قیمومیت امریکا از نزدیکی کردها جلوگیری و معادلات منطقه را برهم بزند همه این اقدامات نیز در قالب سوءاستفاده از روزهای باقیمانده دوره ریاست جمهوری ترامپ و شرکت در مسابقه زمان پیش از رسیدن بایدن به صندلی ریاست جمهوری است زیرا وی با بیشتر سیاست های اردوغان در منطقه مخالف است .

گفتنی است این حوادث تداعی گر، اقدامات پیشین ترکیه و تلاش برای نفوذ بیشتر به داخل اراضی سوریه است که البته دولت سوریه علیرغم اختلاف شرایط سیاسی پس از پیروزی های ارتش سوریه و توازن قوی در منطقه و صحنه ی بین المللی در صدد جلوگیری از تبدیل شمال سوریه به شمال قبرس است که ترکیه سال 1974 به آنجا وارد شد و حضورش تاکنون ادامه دارد و با همه امکانات خود از این دست اندازی جلوگیری کرده و مانع از تحقق رویای ترکیه در ایجاد منطقه ی حائل یا ایمن در شمال کشور می شود.

گفتنی است هدف ترکیه جدا کردن بخش هایی از شمال خاک سوریه و تضعیف وحدت آن است.

دولت سوریه به خوبی می داند طرح ترکیه، توسعه طلبی به بهانه های مختلف و تسلط تدریجی بر مناطقی است که سرنوشتش تغییر ساختار جمعیتی و زمینه ساز جدایی آن از سوریه خواهد بود.

پایبند نبودن ترکیه به بندهای توافق سوچی و حملات مکرر به شهر عین عیسی، بخشی از تاکتیک ترکیه است که مشخص شده و به روشنی در ادلب انجام می شود. اما حملات ترکیه در مناطق شمال شرقی سوریه همراستا با توهمات آمریکا و کسانی است که به آمریکا و مزدوری سیاسی تکیه دارند . بزرگترین نگرانی دولت سوریه ؛مفهوم حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور است لذا همه نیروهای خود را برای مقابله با حمله جدید ترکیه بسیج کرده اما اولویت پرداختن به انواع تروریسم در میادین را از یاد نبرده است. استقرار ارتش سوریه در آن مناطق نیز به معنای ضرب الاجل و پایان کار این گروههاست این در حالی است که با پروژه های کشورهای منطقه که حامی انواع گروه های مسلح بوده و حتی آنهایی که مورد حمایت آمریکا هستند نیز مقابله می کند.

پربیننده ترین خبرها