سنگ سعودی در مسیر «راه حل سیاسی» در یمن

سنگ سعودی در مسیر «راه حل سیاسی» در یمن
چهارشنبه 26 آذر 1399 - 21:49

یمن همواره مانعی بزرگ در برابر طرحهای توسعه طلبانه و طمع ورزی های بیگانگان به ویژه آل سعود بوده که در این میان حمله اخیر به بنادر سعودی به شدت تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

العالم – نظرکده

کارشناسان می گویند که عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان سعودی قبل از مرگ به فرزندانش گفته بود که عزت شما در ذلت یمن است اما عزت یمن باعث ذلت شما خواهد شد، به این شکل یمن از آن زمان گره ای تاریخی برای عربستان سعودی بوده و هست.

آنان افزودند که یمن به خاطر موقعیت استراتژیک خود نه فقط برای عربستان سعودی بلکه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز مهم است، به همین دلیل آمریکا می خواهد بر بنادر و گذرگاههای آبی آن سلطه داشته باشد و تل آویو نیز می کوشد آزادانه در آبهای آن تردد کند.

از سوی دیگر، طمع رژیم صهیونیستی نسبت به شهر سقطری بر کسی پوشیده نیست چرا که این شهر عمق استراتژیک حرکت تجاری محسوب می شود به ویژه در صورتیکه یمن تنگه باب المندب را ببندد رژیم صهیونیستی خفه خواهد شد.

در این میان شماری از سیاستمداران انگلیسی معتقدند که تردد کشتیها در کانال سوئز پس از مدتی کاهش خواهد یافت چرا که از این پس رژیم صهیونیستی مقادیر زیادی نفت را از بندر ایلات به عربستان سعودی و از نزدیک تل آویو به امارات انتقال خواهد داد و بارگیری نفتکشها از تل آویو انجام خواهد شد.

آنان ادعا کردند که برای به اصطلاح حل بحران یمن باید انصارالله را در سطوح سیاسی مهار کرد در غیر این صورت جنگ ادامه خواهد یافت، گویی سیاستهای جنگ افروزانه عربستان سعودی در یمن را فراموش کرده اند.

در مقابل سیاستمداران یمنی تاکید کردند که ناوگان دریایی محور شرارت انگلیسی، آمریکایی و اسرائیلی با حمایت مالی عربستان سعودی در دریای سرخ تردد می کنند که نشانه سیاستهای توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی است اما دنیا دریافته است که یمن در برابر طمع ورزی های توسعه طلبانه آل سعود خواهد ایستاد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها