ادعای روزنامه کویتی؛

فشار بر حزب‌الله و «باسیل» درباره تشکیل دولت لبنان

فشار بر حزب‌الله و «باسیل» درباره تشکیل دولت لبنان
يکشنبه 7 دی 1399 - 10:23

یک روزنامه کویتی به نقل از منابع سیاسی مدعی شد، حزب‌الله و رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» برای تسهیل در روند تشکیل دولت جدید لبنان تحت فشار قرار گرفته‌اند.

العالم - لبنان

«سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان اواخر هفته گذشته هشدار داد، در صورتی که دولت جدید تشکیل نشود این کشور با خطر فروپاشی روبه‌رو خواهد بود.

در همین ارتباط روزنامه کویتی «الانباء» به نقل از منابع سیاسی از اعمال فشار بر حزب‌الله و «جبران باسیل» رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) برای تشکیل دولت قبل از آغاز ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در آمریکا خبر داد.

با آنکه حزب‌الله بر تشکیل هر چه سریع‌تر دولت برای حل مشکلات کشور اصرار دارد، به نظر می‌رسد هدف این فشار، تشکیل دولت جدید لبنان، بدون در نظر گرفتن خواست حزب الله و حزب متحد آن است.

روزنامه مذکور چندین دلیل برای این ادعای خود آورد؛ اول؛ شرایط واگذاری قدرت در آمریکا پس از انفجار بزرگ در «نشویل» زیر سوال رفته است. دوم؛ حتی اگر بایدن قدرت را به دست بگیرد مشغولیت‌های داخلی در آمریکا باعث می‌‎شود موضوع لبنان را در آخر جدول توجهات خود قرار دهد. سوم؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مصمم به ورود به انتخابات است و جنگنده‌های صهیونیستی مرتبا حریم هوایی لبنان را برای حمله به سوریه نقض می‌کند و گویا وی در حال فرستادن پیام است.

در ادامه این گزارش آمده، تا زمانی که تمامی احتمالات با رژیم اسرائیل ممکن است «نبیه بری» رئیس پارلمان با «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف دیدار می‌کند تا دولتی کارآمد برای مقابله با شرایط کنونی تشکیل شود.

ادعای این روزنامه کویتی در حالی مطرح می‌شود که مقامات مختلف حزب‌الله در مناسبت‌های مختلف بر تشکیل هر چه سریعتر دولت لبنان تأکید کرده‌اند.

چندی پیش شیخ «نعیم قاسم» معاون حزب‌الله لبنان گفت، میان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و غیر از وی تفاوتی وجود ندارد، نباید بر روی مواضع واشنگتن برای تشکیل دولت لبنان حساب باز کرد و دولت جدید باید هر چه زودتر تشکیل شود.

به دنبال انفجار مهیب بندر بیروت که روز چهارم اوت (۱۴ مرداد) به وقوع پیوست و بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت، بحران سیاسی در لبنان دوباره تشدید شده و «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد.

«مصطفی ادیب» که پس از دیاب مأمور به تشکیل دولت لبنان شده بود، استعفا کرد و در حال حاضر سعد الحریری در تلاش برای تشکیل کابینه جدید است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها