دستورکار مجلس؛

بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها

بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها
يکشنبه 7 دی 1399 - 12:32

پنجاه و پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور 213 تن از نمایندگان برگزار شد.

العالم - ایران

بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز(یکشنبه هفتم دی ماه) قرار دارد.

داوطلبان ریاست جمهوری الزامی برای ارائه برنامه مکتوب هنگام ثبت‌نام ندارند

نمایندگان مجلس در جلسه امروز مصوب کردند که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری الزامی جهت ارائه برنامه مکتوب هنگام ثبت‌نام ندارند.

نمایندگان در جلسه امروز و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با حذف ماده (5) طرح مذکور درباره حذف شرط ارائه برنامه داوطلبان هنگام ثبت‌نام در انتخابات با 140 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز درمجلس به عنوان پیشنهاد دهنده حذف ماده (5) طرح مذکوربیان داشت: در این ماده آمده که داوطلبان هنگام ثبت‌نام برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه کنند؛ در حالی که ارائه برنامه زمان ثبت‌نام مناسب نیست زیرا از سویی ثبت‌نام‌کنندگان امکان تشخیص و ارزیابی برنامه داوطلبان را ندارند و از سوی دیگر این برنامه نمی‌تواند در زمان مناسب در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز ضمن اعلام مخالفت کمیسیون با حذف این ماده گفت: کمیسیون با حضور نمایندگان شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس این طرح را تهیه کرده لذا کار کارشناسی انجام شده و ارائه برنامه داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام ضروری است.

بر اساس این گزارش؛در ماده (5) حذف شده طرح مذکور آمده بود؛ در راستای احراز شرایط مقرر در اصل 115 قانون اساسی و نیز توانایی اجرای اصل 134 قانون اساسی مبنی بر مسئولیت رئیس‌جمهور در تعیین برنامه و خط مشی دولت، داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه نمایند. برنامه مزبور باید به‌نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد.

موافقت نمایندگان با ارجاع تعیین معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای ریاست جمهوری به کمیسیون تخصصی

در جریان بررسی این طرح محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس در اخطاری براساس اصل 110 قانون اساسی پیرامون ماده 4 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوریاظهار کرد: براساس بند 1-10 سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری به طور مفصل در رابطه با تعیین دقیق شاخص‌ها توضیح داده شده، همچنین در بند 5-10 آمده است که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی و مدیر و مدبر بودن فقط توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد.

وی افزود: بنده این موضوع را از طریق شورای نگهبان پیگیری کردم و آنها تاکید کردند که ما براساس قانون فقط در مورد مصوبات مجلس نظر می‌دهیم، بنابراین شورای نگهبان نظر پیشین نمی‌دهد و طبق اصل 110 قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبر معظم، ماده 4 برخلاف قانون اساسی است.

بر اساس این گزارش؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در تایید اخطار مطرح شده از سوی نماینده تربت حیدریه با اشاره به اینکه نظر فقهای شورای نگهبان نیز همین است، گفت: هفته گذشته به این موضوع اشاره کردیم، بنابراین دوستان باید توجه کنند که تعیین رجال سیاسی-مذهبی، مدیر و مدبر بودن، تعیین معیارها، تعریف و تطبیق آنها براساس سیاست‌های کلان نظام از اختیارات شورای نگهبان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه پیشنهاد ارجاع این ماده به کمیسیون جهت بررسی بیشتر را مطرح کرد که وکلای ملت با 137 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 250 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد موافقت کردند.

عضویت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در هیات‌های اجرایی و نظارت ممنوع شد

براساس آن ماده (۳۷) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۳۷- کلیه افرادی که به طور مستقیم در امر اجرا و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند، درصورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌ نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیات‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل شده باشند، عدم عضویت در هیات‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌ نام می باشد.

در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران با اصل ماده (7) این طرح در ارتباط با استعفای داوطلبانی که در اجرا یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند با 179 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پربیننده ترین خبرها