تاثیر عادی سازی روابط مغرب بر جریان اسلامی در جهان چه خواهد بود؟

تاثیر عادی سازی روابط مغرب بر جریان اسلامی در جهان چه خواهد بود؟
يکشنبه 7 دی 1399 - 22:03

موضع اخیر دولت مغرب مبنی بر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل، همچنان با موجی از مخالفت ملت های اسلامی و فلسطینی روبروست. این مخالفت پس از اعلام موافقت حزب عدالت و توسعه مغرب با عادی سازی، شدت گرفته است.

العالم _ مغرب

موضع اخیر دولت مغرب مبنی بر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل، همچنان با موجی از مخالفت ملت های اسلامی و فلسطینی روبروست. این مخالفت پس از اعلام موافقت حزب عدالت و توسعه مغرب با عادی سازی، شدت گرفته است.

جنبش مقاومت مردمی در غزه، با اعتقاد به اینکه منافع آنی نمی تواند توجیهی برای عادی سازی باشد، موضع حزب عدالت و توسعه مغرب را در حمایت از عادی سازی محکوم کرد.

به باور این جنبش، بیانیه تایید حزب عدالت و توسعه مغرب و محکوم شدن آن توسط حماس، نمایانگر موضع جریان اسلامی برای اتحاد در قضیه فلسطین است، به این معنی که منافع آنی نمی تواند توجیهی برای عادی سازی و لغو اصول اسلامی باشد.

این جنبش تصریح کرد كه وقتی جناح های مقاومت فلسطین بخصوص جریان های اسلامی، جریان های اسلامی نزدیک به خود را مورد انتقاد قرار می دهند، یعنی آنها با پریشانی بزرگی روبرو هستند. امروزه مشکل ما دیگر دولت های سازشگری نیستند که اساسا علیه قضیه فلسطینند، بلکه مسئله اختلافاتی که دشمن صهیونیستی و دولت آمریکا میان ایدئولوژیست های اسلامی در داخل امت اسلام ایجاد کرده است.

جنبش مقاومت مردمی تاکید کرد که اقدام ترکیه در راستای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی،با هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

به عقیده پژوهشگران سیاسی، جنبش حماس که خون بنیانگذار، رهبران و شهدایش را در راه پروژه مقاومت هزینه کرده، باید در مقابل هر گونه مماشات با اشغالگران بایستد.

كارشناسان خاطرنشان می کنند که حماس از طریق مبارزه هرروزه خود با رژیم اشغالگر، دریافته که پروژه صهیونیستی غیر قابل سازش است.

به گفته کارشناسان، جنبش اسلامی برای بسیاری از فرزندان امت اسلام ایده ای برای مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل بود و اعلام پذیرش عادی سازی از داخل این جنبش، به مثابه ضربه سختی به این ایدئولوژی است.

پژوهشگران تاکید می کنند که خطرناک ترین مسئله، زیر سوال بردن عقایدی است که این جنبش به امت آموخته است. این عادی سازی تنها یک توهین سیاسی نیست، بلکه توهین به صاحبان این ایدئولوژی است و راه را برای زیر سوال بردن این باورها هموار می کند.

کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی، ضمن انتقاد از اعلام موافقت حزب عدالت و توسعه مغرب با عادی سازی، این اقدام را موجب سرخوردگی مردمی می دانند که برای پیروی از اصول و ارزش ها گرد این احزاب اسلامی جمع شده اند.

به گفته آنها، پایبندی این احزاب به اصول اسلامی است که آنها را نزد ملت ها اعتبار بخشیده و باعث پیروزی جریان های اسلامی در تعدادی از کشورهای جهان شده است.

کارشناسان همچنین معتقدند که " وقتی ذات ایدئولوژی اسلامی با استعمار، استثمار و اشغال صهیونیستی و گسترش مداوم استعمار در صحنه عربی و اسلامی مخالف است، چطور ممکن است این جنبش به چنین حرکت عادی سازانه ای خدمت کند؟".

علاوه بر آن این اقدام، مردم را نسبت به رفتار احزاب اسلامی دچار تردید می کند که مبادا با هزینه ایدئولوژی اسلامی، به دنبال بهره برداری های سیاسی باشند.

پژوهشگران با اشاره به تاریخچه حزب عدالت و توسعه مغرب به عنوان یک پیشگام در جهان اسلام، از تاثیر حرکت عادی سازی آن بر چهره جریانات اسلامی در میان مردم سخن گفتند که این سوال را برایشان ایجاد می کند: وقتی حزب عدالت و توسعه به سمت رژیم اشغالگر اسرائیل می رود، چرا بعدها حماس اقدام به این کار نکند؟.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها