استقبال ایران از تولید مشترک فیلم و سریال انیمیشن با چین

استقبال ایران از تولید مشترک فیلم و سریال انیمیشن با چین
چهارشنبه 10 دی 1399 - 22:41

مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در پیامی به نشست رونمایی از محصولات و تولیدات انیمیشن ایران و چین در شانگهای گفت: از امضای تفاهم نامه‌ای مبنی بر تولید مشترک سریال و فیلم سینمایی انیمیشن، بازی‌های موبایلی و تولید محصولات جانبی انیمیشن از سوی دو کشور استقبال می کنیم.

العالم ـ ایران ـ فرهنگی

محمد علی کیانی مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، روز چهارشنبه در این مراسم که در شانگهای برگزار شد در پیامی ویدیویی با یادآوری اینکه ایران و چین به عنوان دو کشور متمدن و تاریخی جهان، در آسیا قرار گرفته اند و روابط تمدنی و فرهنگی این دو همواره دوستانه بوده است افزود: خوشبختانه در سال های اخیر هم روابط فرهنگی دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی همچون هنری بسیار خوب بوده که نمونه آن تولید مشترک فیلم، انیمیشن و سریال است که امروز شاهد به ثمر رسیدن یکی از آنها هستیم.

وی با یاداوری اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش روابط دو کشور در همه زمینه ها به ویژه فرهنگی و هنری با کشور چین است اظهار امیدواری کرد علاوه بر مراکز دولتی دو کشور، موسسات و شرکت های فرهنگی و هنری دو کشور هم با توسعه همکاری هایشان در زمینه تجارت فرهنگی سهم مهمی در توسعه روابط همه جانبه دو کشور داشته باشند.

کیانی گفت: خوشبختانه در ایران فناوری و استعدادهای فوق العاده‌ای برای تولید انیمیشن وجود دارد و اکنون نیز بسیاری از جوانان هنرمند ایرانی در شرکت‌های مطرح دنیا در حال انجام پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی هستند.

مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: صنعت و سینمای انیمیشن ایران به لحاظ زیرساخت‌های فنی، کیفی و نیروی انسانی، تقریبا هم‌عرض چند کشور معدود دارای سینمای انیمیشن است شاهد این ماجرا هم تعداد روزافزون تولیداتی است که نسبت به سال‌های پیش رشد داشته‌اند هر ساله تعداد آثار سینمایی در حال رشد و افزایش است.

کیانی افزود: به طور مثال «رهایی از بهشت» «فیلشاه» و «آخرین داستان» نمونه ای انیمیشن های ایرانی هستند که هر یک با سه تکنیک کاملا متفاوت توانستند از سه وجه، قدرت سینمای انیمیشن ایران را به دنیا معرفی کنند که اتفاقات خیلی خوبی است.

وی با بیان اینکه متخصصین انیمیشن در دنیا به توانمندی سینمای انیمیشن ایران واقف شده‌اند گفت: به طور مثال انیمیشن سینمایی به نام "آخرین داستان" نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شده است و انیمیشن "فیلشاه" در کشورهای مختلف اکران شده است همچنین حقوق پخش ۲ هزار و ۹۴۳ دقیقه انیمیشن با عناوین "شکرستان"، "تندر و ماهی بادکنکی" از تولیدات شرکت های ایرانی برای پخش در کشور چین فروخته شده است.

مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه بسیاری از انیمیشن های ایرانی در جشنواره های انیمیشن چین شرکت می کنند و حائز رتبه برتر می شوند اظهار امیدواری کرد در آینده شرکت های تولیدی انیمیشن ایران و چین با همکاری و مشارکت یکدیگر سهم بزرگی از بازار جهانی این صنعت را به دست بیاورند.

کیانی با یادآوری اینکه ایران توانسته است به تولید مشترک فیلم های سینمایی با دیگر کشورها برسد و این اتفاق هر روز در حال افزایش است اظهار امیدواری کرد زمینه های لازم برای تولید مشترک بین سینمای انیمیشن ایران و چین نیز افزایش یابد ایران زیرساخت مناسب فنی و نیروی انسانی برای تولید مشترک در حوزه انیمیشن را دارد و با توجه به نرخ دلار می توان گفت حضور در این بازار برای چین علاوه بر مزایای دیگر می تواند از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه باشد.

مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور گفت: از گذشته تا کنون ایران و چین در حوزه انیمیشن ارتباط خوبی با هم داشتند که می توان به وجود تفاهم نامه‌ های مختلفی در راستای تولیدات انیمیشنی و لوازم جانبی اشاره کرد که بین شرکت های ایرانی و چینی به امضا رسیده است.

وی گفت: بازار انیمیشن چین نیز یک بازار قدرتمند است، "جکی چان " جایی گفته بود که امروز ما چینی‌ها هستیم که تعیین می‌کنیم آمریکایی‌ها چگونه فیلم بسازند این حرف به مساله‌ انتخاب بزرگ اهالی هالیوود در این مقطع زمانی اشاره می‌کند: "یا با قوانین جمهوری خلق چین کنار بیائید یا با سود سرشار این بازار خداحافظی کنید. "
ضرورت تقویت پیوندهای فرهنگی ایران و چین

به گزارش ایرنا، حسین خلیفی فعال فرهنگی ایرانی حاضر در این مراسم همچنین گفت: ایران و چین باید در کنار توسعه روابط سیاسی و اقتصادی در مسایل اجتماعی و فرهنگی نیز پیوندهایشان را توسعه و تقویت بخشند.

وی افزود: حوزه های فرهنگی به ویژه فیلم، سینما و انیمیشن از جمله کانال های فرهنگی هستند که می توانند سبب تقویت روابط فرهنگی دو کشور و تبادل تجربه میان جوانان و هنرمندان دو کشور شود.

خلیفی ادامه داد: برخی ها معتقدند که غارنوشته ها و نقاشی حک شده بر روی غارهای ایران از نخستین مظاهر انیمیشن سازی امروزی است.

وی توضیح داد که سالانه حدود ۴۰۰ فیلم سینمایی و بلند و ۲ هزار و ۲۰۰ فیلم کوتاه در ایران تولید می شود.

در حاشیه این مراسم فیلم انیمیشن "بز کونگ فو کار" اثر مشترک ایران و چین، اکران شد.

پربیننده ترین خبرها