فساد در دستگاه‌های حکومتی آل سعود به بخش امنیت کشوری رسید

فساد در دستگاه‌های حکومتی آل سعود به بخش امنیت کشوری رسید
شنبه 13 دی 1399 - 13:43

مقامات سعودی به دنبال بررسی فساد عمده مالی در این کشور برخی از کارمندان دولتی و مسئولان را به فساد مالی متهم کردند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش الخلیج آنلاین، مقامات سعودی اعلام کردند که در حال بررسی موارد عمده فساد مالی از جمله رشوه‌خواری، اختلاس و اتلاف منابع مالی در کشور هستند که در این میان برخی از مقامات از جمله یک وزیر سابق سعودی به فساد مالی متهم شد، ضمن اینکه فساد در دستگاه‌های دولتی عربستان به بخش امنیت کشوری نیز رسیده است.

خبرگزاری رسمی سعودی «واس» به نقل از یک منبع رسمی در سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان اعلام کرد که این وزیر سابق سعودی طی دوره‌های گذشته پرونده‌های کیفری زیادی را داشته و مراحل قانونی این پرونده‌ها در حال اتمام است.

این منبع اعلام کرد که تعداد پرونده‌های مورد بررسی کمیسیون 12 مورد است که بیشتر آنها درخصوص رشوه‌خواری، اختلاس، اتلاف منابع مالی دولت و جعل اسناد هستند.

بیشتر افرادی که به فساد مالی متهم شده‌اند از کارمندان دولتی سعودی هستند که از جمله آن‌ها سردار بازنشسته در سازمان امنیت کشور و مشاور سابق وزارت کشور، سرتیپ بازنشسته وزرات کشور و دوتاجر را می‌توان نام برد. علاوه بر کارمندان دولتی سعودی افسران نظامی و درجه‌داران گمرک عربستان نیز به این فساد بزرگ متهم شدند.

در ماه نوامبر گذشته سازمان نظارت و مبارزه با فساد دولت سعودی اعلام کرد که 51 افسر نظامی، کارمند و چند تبعه خارجی متهم به فساد مالی شده اند.

19 افسر وزارت دفاع، سه کارمند دولتی، 18 نفر تاجر و سرمایه‌گذار، 8 کارمند بخش خصوصی و سه تبعه خارجی در شش پرونده فساد مالی جمعا به ارزش 328 میلیون دلار تحت بازجویی و تحقیقات قرار گرفتند.

یک مقام سازمان مبارزه با فساد سعودی در این باره گفت که این سازمان تا کنون 158 مورد فساد را کشف و 226 شهروند سعودی و تبعه خارجی را بازداشت کرده است.

گروهی از مقامات، شاهزاده‌ها و کارمندان دولتی در عربستان از چند ماه گذشته به بهانه مشارکت در فساد دستگیر شده‌اند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در مارس 2018 دستور تشکیل سازمان مبارزه با فساد به ریاست پسرش « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را صادر کرد و بدنبال آن بود که ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان فعلی و پیشین سعودی بازداشت شدند.

محمد بن سلمان با آغاز موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شد که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصاد کشورش را اصلاح کند.

برخی از مخالفان دولت سعودی می‌گویند که محمد بن سلمان مبارزه با فساد را بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان خود در دستگاه‌های اجرایی و در میان خاندان سعودی و قدرت‌نمایی در مقابل آنها قرار داده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها