حمله به کنگره آمریکا؛ آیا دستان خارجی در کار است؟/ ادعای حمایت مالی دولت ها ازشورشیان هوادار ترامپ با رمز ارز بیتکوین

حمله به کنگره آمریکا؛ آیا دستان خارجی در کار است؟/ ادعای حمایت مالی دولت ها ازشورشیان هوادار ترامپ با رمز ارز بیتکوین
يکشنبه 28 دی 1399 - 12:02

اداره پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" هم زمان با اجرای تدابیر گسترده امنیتی در واشنگتن در آستانه آغاز به کار جو بایدن رئیس جمهوری منتخب، به تحقیق در باره کمک مالی دولت های بیگانه به شورشیان مهاجم به کنگره پرداخته است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش ان بی سی نیوز، مقام های کنونی و پیشین اف بی آی به این شبکه خبری گفته اند که این تحقیق به پرداخت هایی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار رمزارز بیتکوین توسط دولت ها، سازمان ها یا شهروندان بیگانه به افراد و گروه های اصلی هوادار دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی که دوره اش در 20 ژانویه (اول بهمن ماه) به پایان می رسد، برای طراحی، تحریک و اجرای شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) در پایتخت آمریکا می پردازد.

منابع آگاه به ان بی سی نیوز گفته اند: اف بی آی اطلاعاتی در دست دارد که یک شهروند فرانسه ۵۰۰ هزار دلار بیتکوین به افراد و گروه های اصلی دست اندرکار این شورش پرداخت کرده است.

یک شرکت تحلیل گر نقل و انتقالات رمزارزها در چند روز گذشته چنین پرداخت هایی را ردیابی و ثبت کرده است. پرداخت ها از طریق رمزارزها مانند بیتکوین قابل ردیابی است. همچنین در ارزیابی مشترک اف بی آی، وزارت امنیت داخلی و دیگر سازمان های پلیس فدرال و حوزه واشنگتن دی سی ادعا شده است که کنشگران نفوذی روسیه، چینی و برخی کشورهای دیگر از فرصت شورش کنگره برای تاکید بر سیاست هایشان هم زمان با انتقال قدرت در آمریکا بهره جسته اند.

این گزارش که از حالت محرمانه خارج شده، می افزاید: رسانه های دولتی و نیابتی روسیه محتواهای مرتبط با جو خشونت بار و هرج ومرج در حادثه کاپیتول هیل (کنگره)، استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری و محدودیت شبکه های اجتماعی را تقویت کرده اند. و همچنین رسانه های چین نیز از این رخداد برای سیاه نمایی نظام دموکراتیک ایالات متحده و نشان دادن این کشور در آستانه سقوط و انحطاط بهره برداری کرده اند.

بخش ضداطلاعات اف بی آی، پس از سال ها ادعاهای مقام های کنونی و پیشین این سازمان در باره در دست داشتن شواهد فزاینده در باره تلاش روسیه و دیگر دشمنان بیگانه ایالات متحده برای حمایت پنهان از افراطیان سیاسی چپ و راستگرا، نفوذ احتمالی بیگانگان در شورش کنگره را بررسی می کند.

گزارش ان بی سی درحالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ( 25 دی ماه 99) در بیانیه‌ای، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به تحریک شورش‌های ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) در مقابل ساختمان کنگره در «واشنگتن دی سی» متهم کرد.

وی در این بیانیه که بر روی وب‌سایت رسمی بایدن قرار داده شده بود، خاطرنشان کرد «هفته گذشته، ما شاهد حمله بی‌سابقه به دموکراسی بودیم. چنین چیزی (شورش طرفداران ترامپ مقابل کنگره آمریکا) را در تاریخ ۲۴۴ ساله ملت خود شاهد نبودیم. این حمله مجرمانه برنامه‌ریزی شده و هماهنگ شده بود که از سوی افراط‌گرایان سیاسی و تروریست‌های داخلی انجام شد که توسط رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ تحریک به خشونت شده بودند».

پربیننده ترین خبرها