تداوم مواضع جانبدارانه لندن در قبال سعودی‌ها به بهانه حمله اخیر به ریاض

تداوم مواضع جانبدارانه لندن در قبال سعودی‌ها به بهانه حمله اخیر به ریاض
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 13:13

دولت انگلیس که بزرگترین صادرکننده تسلیحات به قاتلان غیرنظامیان یمنی است، درخصوص حمله اخیر هوایی به ریاض ابراز نگرانی کرد.

العالم - اروپا

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس، به حمله هوایی روز گذشته به پایتخت عربستان سعودی واکنش نشان داد.

راب در پیامی توئیتری نوشت: «حمله هوایی دیروز به ریاض که ممکن بود تلفات جانی به همراه داشته باشد، عمیقاً موجب نگرانی است. ما این حمله را محکوم کرده و در کنار شرکای سعودی خود ایستاده‌ایم».

ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی ظهر شنبه (به وقت تهران) مدعی شد که «یک هدف متخاصم» را در آسمان شهر ریاض رهگیری و منهدم کرده است.

این ائتلاف به نوع حمله (پهپادی یا موشکی) اشاره‌ای نکرد ولی انصارالله یمن را متهم به انجام این حمله کرد، اما سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به این ادعا، آن را مطلقاً رد کرد و گفت: «نیروهای مسلح یمن طی ۲۴ گذشته هیچگونه عملیات هجومی علیه متجاوزان نداشته‌اند.»

گروه موسوم به «الوِیة الوعد الحق» (تیپ‌های وعده حق) عراق بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای رسماً مسئولیت عملیات دیروز شنبه در آسمان شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی را بر عهده گرفت.

دولت انگلیس در حالی از احتمال تلفات غیرنظامی در ریاض ابراز نگرانی می‌کند که تا کنون حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه شهروندان یمنی را محکوم نکرده است.

ارزش کل صادرات تسلیحاتی انگلیس از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به ۸۶ میلیارد پوند می‌رسد که ۶۰ درصد از آن به کشورهای غرب آسیا اختصاص داشته است. عربستان سعودی در این بین بزرگترین خریدار این تسلیحات به شمار می‌رود.

حجم بالای صادرات تسلیحات به سعودی‌ها در حالی رقم خورده است که ماه ژوئن سال گذشته، دادگاهی در انگلیس فروش سلاح به این کشور را ممنوع کرد. با این حال ژوئن سال جاری میلادی این صادرات از سر گرفته شد و «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در تماس با همتای سعودی خود از اشتیاق کشور برای فروش سلاح به قاتلان غیرنظامیان یمنی خبر داد.

ماه گذشته روزنامه انگلیسی «گاردین» افشا کرد، دولت انگلیس شماری از موارد نقض قوانین حقوق بشر از سوی ائتلاف سعودی را که نشانگر حملات هوایی علیه غیرنظامیان یمنی بود، از گزارش خود حذف کرده است.

وزارت دفاع انگلیس از سال ۲۰۱۵، داده‌های مربوط به این حملات را مخفی نگه داشته بود و زمانی مجبور به انتشار آن‌ها شد که در چالشی حقوقی برای ادامه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی گرفتار شد.

در جدیدترین گزارش دولت انگلیس درباره حملات ائتلاف سعودی علیه مواضع یمنی، پانصد مورد از احتمال نقض قوانین بین‌المللی به چشم می‌خورد اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند تعداد حملات علیه غیرنظامیان بسیار بیش از این است. به طور کلی حدود بیست هزار حمله هوایی علیه مواضع یمنی از سوی ائتلاف سعودی انجام شده است.

یکی از حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان یمنی که در این گزارش ثبت نشده، هدف قرار دادن یک پل و یک بازار در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی است که ۱۷ کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجای گذاشت. در یکی دیگر از این حملات ثبت نشده در گزارش دولت، هدف قرار دادن یک مجلس ختم در یمن در تابستان ۲۰۱۵ است که در آن حدود ۳۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

یمن در ششمین سال جنگ به سر می‌برد و در این مدت نزدیک به ۱۱۲ هزار نفر کشته شده‌اند که ۱۲ هزار تن از آن‌ها از غیر نظامیان هستند. ۸۰ درصد جمعیت این کشور نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد، یمن در بدترین شرایط بحران انسانی در جهان به سر می‌برد.

فارس

پربیننده ترین خبرها