نگرانی از اقدام ولیعهد سعودی درجنگ یمن و قتل خاشقچی؛

آمریکا فروش حدود ۷ هزار و ۵۰۰ بمب هدایت لیزری به عربستان را تعلیق می کند/ توقف فروش ۵۱۹ میلیون دلاری تسلیحات دفاعی و تهاجمی به ریاض

آمریکا فروش حدود ۷ هزار و ۵۰۰ بمب هدایت لیزری به عربستان را تعلیق می کند/ توقف فروش ۵۱۹ میلیون دلاری تسلیحات دفاعی و تهاجمی به ریاض
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 13:54

تارنمای نشریه "دیفنس وان" به نقل از مقامات بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات نظامی آمریکا موسوم به شرکت ریتیون اعلام کرد که این شرکت انتظار دارد دولت جو بایدن دستکم یک معامله تسلیحاتی را با متحد خود در خاورمیانه (عربستان) به دلیل تغییرات در سیاست صادارت تسلیحاتی این کشور متوقف کند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش تارنمای دیفنس وان، مدیران شرکت فناوری های ریتیون خطاب به سرمایه گذاران اظهار داشتند با این حال بر این باورند که فروش سلاح به کشورهای خارجی همچنان اولویت دولت جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا خواهد بود.

گِرِگ هایز،مدیر اجرایی ریتیون در ویدئو کنفرانس گزارش مالی فصلی این شرکت گفت ریتیون از لیست رزرو خود فروش پیش بینی شده «سامانه سلاح دفاعی» به ارزش ۵۱۹ میلیون دلار به «مشتری خود را در خاورمیانه» حذف کرده است. وی گفت که این شرکت نمی تواند درباره این مشتری صحبت کند.

توبی اوبرایان مدیر ارشد مالی این شرکت نیز گفت این معامله شامل «مهمات تهاجمی» است.

دیفنس وان نوشت: میزان این معامله نشان می دهد که مدیران شرکت تسلیحاتی آمریکا به طرح فروش حدود ۷ هزار و ۵۰۰ بمب هدایت لیزری موسوم به «پیووِی/Paveway» به عربستان سعودی اشاره دارند.

آوریل گذشته شرکت ریتیون در گزارش حسابرسی خود اعلام کرد که فروش تسلیحاتی این شرکت ممکن است بواسطه نگرانی های قانونگذاران آمریکایی در خصوص نقش ریاض در جنگ داخلی یمن و نقش ولیعهد عربستان در به قتل رساندن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی آسیب ببیند.

شبکه خبری بلومبرگ نیز دسامبر گذشته گزارش داد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به دنبال اجرای این قرارداد فروش تسلیحاتی بود.

هایز گفت ما تصور می کردیم که مجوز ارائه این سامانه های تسلیحاتی را به مشتری خود دریافت خواهیم کرد ولی با تغییر دولت آمریکا بعید به نظر برسد که مجوز این کار را کسب کنیم. بنابراین ما به این جمع بندی رسیدیم که دیگر نمی توانیم از رزرو این قرارداد حمایت کنیم.

آنتونی بلینکین وزیر خارجه جدید آمریکا که به تازگی مورد تایید سنا قرار گرفت هفته گذشته در جلسه تایید سنا گفت دولت بایدن به «حمایت از کمپین نظامی به سرکردگی عربستان در یمن» پایان خواهد داد.

هایز با این حال گفته که شرکت متبوعش انتظار ندارد فروش تسلیحات دفاعی همچون سامانه های رهگیر موشک های پاتریوت و دیگر انواع سلاح ها به منطقه متوقف شود.

جیم تایکلیت مدیر اجرایی شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی موسوم به لاکهید مارتین نیز انتظار دارد فروش تسلیحاتی همچنان اولویت دولت بایدن باقی بماند.

وی گفت فکر می کند که با توجه به تمایل دولت بایدن برای اهمیت قائل شدن به ائتلافات و تقویت آن، مساله دفاع ملی و بازدارندگی اهمیت خواهد داشت و از این رو فضای بازتری برای فروش نظامی خارجی و فروش مستقیم تجاری به شرکای منطقه ای آمریکا وجود خواهد داشت.

مدیر اجرایی لاکهید مارتین اظهار داشت که فروش سلاح به کشورهای خارجی به ایجاد شغل در آمریکا کمک می کند و محرک اقتصاد این کشور است.

به گزارش ایرنا، به رغم نقش فروش تسلیحات به کشورهای خارجی در اشتغالزایی در آمریکا، مرکز سیاست بین المللی در گزارش سال ۲۰۱۹ خود بیان کرد که در دولت ترامپ درباره چنین ادعایی اغراق شده است.

با این حال مدیر اجرایی مارتین لاکهید که خود خلبان سابق نیروی هوایی آمریکا است گفته که فروش تسلیحات شیوه ای است که به تقویت روابط با متحد آمریکا کمک می کند.

پربیننده ترین خبرها