نماینده احتمالی جو بایدن در امور ایران کیست؟

نماینده احتمالی جو بایدن در امور ایران کیست؟
جمعه 10 بهمن 1399 - 04:13

«رابرت مالی» که به زودی به عنوان نماینده دولت جدید آمریکا در امور ایران معرفی می‌شود، در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور مربوط به غرب آسیا و آفریقای جنوبی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در دولت اوباما بود.

العالم-آمریکا

چند منبع خبری بامداد جمعه گزارش داده‌اند که «جو بایدن» قصد دارد به زودی «رابرت مالی» را به عنوان نماینده دولت جدید آمریکا در امور ایران معرفی کند.

برخی منابع به پایگاه Diplomatic گفته‌اند دولت جو بایدن پنجشنبه یا جمعه (به وقت محلی) انتصاب رابرت مالی به این سمت را اعلام خواهد کرد.

مالی را در ایران بیشتر به جایگاهش در دولت باراک اوباما و نقشش در مذاکرات هسته‌ای با ایران و توافق برجام می‌شناسند.

اما رابرت مالی کیست؟

رابرت مالی در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور مربوط به غرب آسیا و آفریقای جنوبی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در دولت اوباما بود که در حال حاضر ریاست «گروه بین‌المللی بحران» را بر عهده دارد.

او پیش از پیوستن به دولت اوباما، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال‌آفریقا در گروه بحران بود و رهبری، تحقیق، تجزیه و تحلیل، تجویز سیاست و حمایت از سازمان را در منطقه و پیرامون آن را برعهده داشت. وی در دولت‌های پیشین آمریکا و از آن جمله در دولت‌های بیل کلینتون در ارتباط با مسائل خاورمیانه فعالیت داشته است.

او فارغ‌التحصیل دانشگاه ییل دانشکده حقوق هاروارد و دانشگاه آکسفورد است و از سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ در دولت کلینتون مدیر دموکراسی،‌ حقوق بشر و امور بشردوستانه در شورای امنیت ملی بود و در این پست به هماهنگی سیاست پناهندگان، تلاش برای ارتقای دموکراسی و حقوق بشر در خارج از کشور و سیاست‌های ایالات متحده در قبال کوبا کمک کرد.

رابرت از سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ دستیار اجرایی مشاور امنیت ملی سندی برگر بود. در اکتبر ۱۹۹۸، به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور کلینتون در امور اعراب و رژیم‌صهیونیستی منصوب شد و یکی از اعضای تیم کلینتون در برگزاری کمپ دیوید بود. او پس از پایان دولت کلینتون، مشاور ارشد سیاست مرکز صلح و توسعه اقتصادی خاورمیانه در واشنگتن و بعد از آن مدیر برنامه برای خاورمیانه و آفریقای‌شمالی در گروه بحران بین‌المللی در واشنگتن‌دی‌سی شد.

مالی در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ عضو تیم مذاکره‌کننده اصلی ایالات‌متحده بود. او پس از پایان دولت اوباما، به «گروه بین‌المللی بحران» بازگشت و به‌عنوان رئیس این گروه فعالیت کرد.

گفته می‌شود در سال ۲۰۱۹ هنگامی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور یافته بود، رابرت مالی با ظریف دیداری داشته است.

۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) باراک راوید در یادداشتی با عنوان «تیم بایدن در خاورمیانه ممکن است شباهت زیادی به تیم اوباما داشته باشد» در وب‌سایت خبری معتبر اکسیوس در آمریکا درباره رابرت نوشت که «از مالی، به‌عنوان مذاکره‌کننده احتمالی با ایران در دولت جدید نام برده می‌شود.»

در اوایل ماه نوامبر، رابرت مالی با انتقاد از ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران گفت که این ترور «از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوار خواهد کرد».

پس از انتشار اخباری درباره اینکه رابرت مالی جایگزین ویلیام آبرامز رئیس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا خواهد شد، سیاستمداران و فعالان افراطی ضدایرانی در آمریکا واکنش نشان دادند و از بایدن خواستند از انتصاب رابرت مالی در این مقام خودداری کند.

الی لیک، روزنامه نگار جنگ طلب و ضدایرانی طی یادداشتی در بلومبرگ با استقبال از اظهارات «تونی بلیکن»، وزیر خارجه و جک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن درباره ایران، نوشت: اما انتصاب رابرت مالی به عنوان مسئول میز ایران این اظهارات مقامات دولت بایدن را تضعیف می کند.

این روزنامه نگار تاکید کرده است که انتخاب رابرت مالی می تواند اولین اشتباه بزرگ بایدن در رابطه با ایران باشد.

تام کاتن سناتور افراطی ضدایرانی کنگره یاداشت الی لیک را در صفحه توئیتر خود بازنشر داد و نوشت: این که رئیس جمهور بایدن انتصاب راب مالی را برای هدایت سیاست های ایران در نظر گرفته، بسیار نگران کننده است.

پربیننده ترین خبرها