همتی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

آمریکا مقصر اصلی مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج در ایران/ تحریم ها در بخش دارویی نیز اعمال می شود/ کرونا فعلا تمام شدنی نیست

آمریکا مقصر اصلی مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج در ایران/ تحریم ها در بخش دارویی نیز اعمال می شود/ کرونا فعلا تمام شدنی نیست
يکشنبه 12 بهمن 1399 - 19:54

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: اینکه ادعا می‌کنند تحریم‌ها تأثیری بر تأمین دارو در ایران ندارد دروغ است؛ باید گفت که در مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج در ایران، آمریکا مقصر است.

العالم _ ایران

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم ضمن آرزوی توفیق و سلامتی برای بینندگان شبکه العالم در سراسر دنیا به سوالات خبرنگار پاسخ داد.

تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر درباره پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا

همتی در پاسخ به مهمترین اقدامات جمعیت هلال احمر درباره پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در یک سال گذشته گفت: نزدیک یک سال است که کشور ما با بیماری کرونا مواجه است و از آغازین روزهای تثبیت این بیماری در کشور در اسفند ماه سال گذشته، جمعیت هلال احمر در کنار وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها و ارگان های درگیر مبارزه با کرونا قرار گرفت. آغاز پیک بیماری با سفرهای درون شهری به مناسبت آغاز سال نو مصادف شده بود و کار جمعیت هلال احمر غربالگری خودروهایی بود که از شهرهای مختلف بخصوص 8 استان پرجمعیت کشور خارج می شدند.

وی افزود: در آن ایام غربالگری و اسکرینینگ و شناسایی بیماران در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفت. برای نزدیک به 21 میلیون نفر از هموطنانی که در آن ایام قصد سفر داشتند در قالب بیش از 7.5 میلیون خودرو کار غربالگری را انجام دادیم که کار تقریبا سختی بود همه مبادی ورودی و خروجی شهرها با تیم های 2 تا 5 نفره هلال احمر کنترل می شد و بیش از 14000 هزار نفر از هموطنانی که مشکوک به بیماری کووید 19 بودند به مراکز درمانی معرفی شدند. غربالگری از آغاز کار جمعیت هلال احمر تا روزهای پایانی تعطیلات نوروزی سیزدهم فروردین ادامه داشت. بلافاصله که بیماری جدی تر شد روی معیشت مردم خیلی تاثیر گذاشت و فشارهای زیادی را از همان آغاز بر مردم وارد کرد. طبیعتا" افراد مستمند و نیازمند بیشتر از دیگران تحت فشار قرار گرفتند، لذا موضوع جمع آوری کمک های مردمی در داخل کشور و استفاده از ظرفیت بین المللی در خارج از کشور در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.

همتی ادامه داد: در روزهای اول در تامین ماسک و همینطور واردات دارو مشکل داشتیم. جمعیت هلال احمر در تولید ماسک، وارد کردن ماسک و تجهیزات ضد عفونی کننده دست و وسایل حفاظت شخصی وارد شد و هر مقدار که وزارت بهداشت اعلام کرد که داروی خاصی نیاز است ما نسبت به واردات دارو از هندوستان و سایر منابعی که در اختیار بود اقدام کردیم و در آن برهه داروی کلترا که از داروهای مورد نیاز بود، بیش از 2 میلیون قرص وارد کشور شد و مابقی داروهایی که اعلام می شد نیاز است جمعیت هلال احمر وارد می کرد و خیلی از تجهیزات نظیر ماسک و وسایل ضدعفونی کننده را هم برای پرسنل خودمان و هم استفاده عموم مردم از همان اوایل بیماری ماروزانه تولید می کردیم به طوری که روزانه ده هزار ماسک تولید می کردیم. و همزمان وارد موضوع معیشت مردم شده بودیم کمک های خیلی خوبی هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی به جمعیت هلال احمر انجام شد. تا آن زمان که فاز اول بیماری کووید 19 بود جمعیت هلال احمر ورود خیلی خوبی داشت.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه همزمان که جلوتر رفتیم با تاسوعا و عاشورای حسینی مصادف شدیم و بعد از آن هم موضوع اربعین حسینی بود گفت: طبق روال همه سال ها و ارادتی که هموطنان ما به سالار شهیدان دارند مراسماتی همیشه در کل کشور برگزار می شد. با رعایت پروتکل ها 4000 هیئت مذهبی در کل کشور شناسایی شد بیش از 22000 نفر از همراهان همیشگی ما، جوانان عزیز در هیئات مذهبی حضور پیدا کردند و نسبت به آموزش های فردی خاصه مقابله با کووید اقدام کردند. هر جا نیاز به ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود در اختیار این عزیزان قرار داده می شد در واقع تا آنجا جمعیت هلال احمر حضور خوب و پر رنگی داشت طبیعتا" در پیک دوم و پیک سوم و امروز هم که در سراشیبی کنترل این بیماری هستیم جمعیت هلال احمر کاملا" در کنار مردم و همراه وزارت بهداشت کارهای خوب و ارزشمندی را انجام داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره ارزیابی عملکرد یکسال گذشته به سختی کار در ایران و کل دنیا اشاره کرد و گفت: طبیعتا" در موضوع کووید همه مردم اعم از فقیر و غنی، نیازمند و بی نیاز، افراد تحصیلکرده و بیسواد همه را علی السویه تحت فشار قرار داده است. شاید از این حیث بی نظیر باشد که یک بیماری کل دنیای مدرن را اینگونه تحت تاثیر قرار بدهد که نه تنها هیچ تفاوتی بین کشورهای فقیر و غنی نیست که اتفاقا" کشورهای پولدار امروز بیشتر از همه مرگ و میر دارند و آمریکا بیش از چند هزار نفر در روز مرگ و میر دارد. این بیماری به کشور ما که تحت تاثیر فشار تحریم ها بود فشار بیشتری وارد کرد، اما مردم خوبی داریم و همراهی خوبی کردند و بعد از جنگ تحمیلی اولین باری بود که اینقدر همدلی و وفاق وجود داشت. در ستاد مرکزی کرونا که جمعیت هلال احمر هم حضور دارد همراهی بسیاری خوبی بین مسئولین هست، مردم هم همکاری خوبی داشتند. اما آنهایی که بیشتر از دیگران در داخل کشور اذیت شدند افراد نیازمند بودند که جمعیت هلال احمر با همراهی سایر ادارات ذیربط کمک های خوبی را به منظور حفظ معیشت مردم و کمک های اولیه البته ناکافی انجام داد.

همتی رییس جمعیت هلال احمر ایران در باره کمک های این جمعیت به مناطق محروم در شرایط اپیدمی کرونا گفت: بیش از 170محموله بین المللی که به کشور وارد شده بود، با حداکثر تمرکز در استان های محروم مانند ایلام، خوزستان، کرمان و سیستان وبلوچستان توزیع کردیم که عمده اقلام توزیع شده بسته های غذایی بود.

وی افزود: در یک مرحله ای که مردم تحت فشار بودند بیش از 500 هزار نفر از نیازهای بیماران سرطانی و صعب العلاج را در زمینه وظایف کمک شخصی و مراقبت از کووید و هم کمک های معیشتی مرتفع کردیم. در بحث کمک های غیر نقدی هم تمرکز ما بر مناطق محروم بود به طوری که دستگاه های اکسیژن ساز، کپسول های اکسیژن، وسایل اتاق عمل، گان های یکپارچه و سایر تجهیزات را بیشتر در بیمارستان های این مناطق توزیع کردیم.

همتی گفت: در روزهای پیش رو نیز بسته های کمک معیشتی فراهم شده که به مناسبت 22 بهمن و دهه مبارک فجر و هم به مناسبت رسیدن به روزهای پایان سال و عید نوروز دراختیار هموطنان در مناطق محروم و دور افتاده کشور قرار خواهد گرفت.

کرونا فعلا تمام شدنی نیست

رییس جمعیت هلال احمر ایران خاطرنشان کرد: کرونا فعلا تمام شدنی نیست لذا کاری که ما باید انجام دهیم و بیشترین اثر را به رغم همه تحریم ها داشته این است که وسایل حفاظت شخصی را جدی بگیریم، تجمعات را به کمترین مقدار ممکن برسانیم و هر مقدار که می توانیم از افراد در معرض خطر محافظت بیشتری کنیم.

وی افزود: باید کاری کنیم که پرسنل درمانی خسته نشوند و همکاری بین گروهی را تقویت کنیم کاری که هم اکنون بین هلال احمر، دانشگاه های علوم پزشکی و بسیج در حال انجام است. طبیعتا در روزهای پیش رو وضع کشور ما به مراتب از کشورهای غربی بهتر است. تعداد مرگ و میر در کشور ما از حدود بیش از 500 نفر در روز به زیر 100 و حدود 80 الی 90 نفر رسیده است. این وضعیت نشان می دهد که همکاری بین بخشی و اجرای توصیه های مسوولان و متخصصان بسیار موثر بوده است.

همتی گفت: در این شرایط افرادی که کسب و کارشان را از دست داده اند و فشار مضاعفی بر آنها وارد شده، را باید دریابیم و به آنها کمک بیشتری صورت بگیرد. مقام معظم رهبری در چندین نوبت تاکیداتی داشتند که بحث کمک های مومنانه و کمک های معیشتی در اولویت کاری قرار بگیرد که در این زمینه کمک هایی که جمعیت هلال احمر در ماه های بهمن و اسفند انجام خواهد داد چندین برابر کل کمک هایی خواهد بود که ظرف 10 ماه گذشته به محرومین شده است.

بیماری آنفلوآنزا امسال به طرز قابل توجهی کمتر از همیشه تاریخ درکشور بوده است

وی تصریح کرد، به خاطر رعایت حفاظت های فردی و استفاده از ماسک و شستن دست ها، شاهدیم که بیماری آنفلوآنزا امسال به طرز قابل توجهی کمتر از همیشه تاریخ درکشور بوده است سال قبل موارد متعدد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای "اچ وان" و "ان وان" داشتیم در حالی که امسال حتی آنفلوآنزای معمولی هم خیلی در کشور نداریم که این نشان می دهد رعایت حفاظت شخصی بسیار موثر است.

همتی درخصوص تامین داروی مورد نیاز کشور در شرایط کرونا و تحریم های آمریکا گفت: جمعیت هلال احمر کارخانجات "سها یک" و "سها دو" را در اختیار دارد که کارخانجات تولید دارو و تجهیزات پزشکی است. ما در بخش تامین مواد اولیه تولیدات دارویی محتاج واردات بودیم که با وجود ممنوعیت های ناشی از تحریم ها به نحوی تامین می کردیم.

آمریکا به رغم ادعاهایی که در بحث غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی دارد، در هر سه محور برای کشور موانع ایجاد می کند

وی گفت: آمریکا به رغم ادعاهایی که در بحث غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی دارد، در هر سه محور برای کشور موانع ایجاد می کند. جمعیت هلال احمر اصلی ترین تولید کننده فیلترهای همودیالیز درکشور است که همیشه در وارد کردن مواد اولیه این فیلترها مشکل داریم و درانتقال ارز و سایر تجهیزات مانع تراشی می کنند.

همتی افزود: ما در موارد خاص دارویی های را باید وارد کنیم که بیشتر مرتبط با بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج است که متاسفانه به علت تحریم های آمریکا این داروها به چند برابر قیمت خریداری می شود و فشار مضاعفی به اینگونه بیماران تحمیل می کند.

این که ادعا می کنند تحریم ها در بخش دارویی اعمال نمی شود نادرست است

وی خاطرنشان کرد: این که ادعا می کنند تحریم ها در بخش دارویی اعمال نمی شود نادرست است. خیلی از افرادی که امروزه بر اثر بیماری های صعب العلاج از بین می روند، آمریکا در این زمینه به دو علت عمده، مقصر است یکی مانع دسترسی بیماران به این داروها می شود و دوم داروهایی که تهیه می کنیم به خاطر محدودیت های تحریم به قیمت بالایی در اختیار مردم قرار می گیرد که آمریکا یک روزی باید بابت همه این کارها مورد مواخذه قرار بگیرد.

همتی گفت: با وجود کارشکنی های آمریکا تلاش کردیم هر چند به تعداد کم، این اقلام در اختیار مردم و نیازمندان قرار بگیرد علاوه بر این تلاش کرده ایم که تولیدات خودمان را هم به کشورهایی که در آنجا مراکز درمانی داریم ، صادر کنیم.

در مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج در ایران، آمریکا مقصر است

همتی با اشاره به تحریم‌های آمریکا در بخش دارو و مواد اولیه پزشکی، خاطرنشان کرد: هلال‌احمر در بخش واردات مواد اولیه دارو به بخش خارجی متکی است که آنها را با روش‌های دورزدن تحریم‌های آمریکا تأمین می‌کردیم، آمریکا به‌رغم ادعای اینکه دارو، تجهیزات و مواد غذایی شامل تحریم‌های این کشور نمی‌شود، اما در هر سه محور ایجاد مشکل می‌کند و مانع خرید آنها می‌شود و برای نمونه لازم است اشاره شود که هلال‌احمر اصلی‌ترین تولیدکننده فیلترهای همودیالیز در کشور است، در طول سال‌های تحریم برای واردکردن مواد اولیه این فیلترها مشکل داشته‌ایم و آمریکا برای تأمین تجهیزات این مورد و موارد دیگر مانع‌تراشی می‌کند؛ ما در موارد خاص داروهایی را برای بیماران سرطانی و صعب‌العلاج باید وارد کنیم، با وجود تحریم‌های آمریکا برای تأمین این داروها باید چندبرابر قیمت هزینه کنیم و طبیعتاً بیماران صعب‌العلاج ما تحت فشار هستند، اینکه ادعا می‌کنند تحریم‌ها تأثیری بر تأمین دارو ندارد دروغ است؛ باید گفت که در مرگ بسیاری از بیماران صعب‌العلاج در ایران، آمریکا مقصر است به دو علت ممانعت در تأمین داروهای مورد نیاز و افزایش هزینه چرخه تأمین دارو.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در خصوص تولید واکسن ایرانی گفت: محوریت تولید واکس داخلی که در اولویت ایران است با وزارت بهداشت است و برخی مؤسسات با همکاری با وزارت بهداشت پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه داشتند، ایران از تولیدکنندگان واکسن در دنیاست و پیش از این نیز سابقه درخشانی در این حوزه داشته است، فازهای اول و دوم آن نیز انجام شده است و فرایند آن در حال انجام است، هلال‌احمر تا این لحظه مشارکتی در ساخت واکسن کرونا نداشته است اما اعلام آمادگی کردیم که از ظرفیت‌های ما در این مهم استفاده شود.

وی در خصوص مذاکرات برای تأمین واکسن کرونا از کشورهای دیگر تصریح کرد: تمرکز ما در داخل کشور برساخت واکسن است و کار بسیار خوبی در این حوزه انجام شده، دومین رویکردی که نظام دارد واردات واکسن برای تأمین بخشی از نیاز داخلی است، مذاکراتی هم از سوی هلال‌احمر و هم از طرف وزارت بهداشت با کشور چین انجام شده است، امیدواریم که به‌زودی و قبل از جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اولین مرحله توزیع واکسن در جامعه برای بیماران پرخطر و کادر درمان انجام شود.

وی افزود: این امیدواری وجود دارد که تولید واکسن در دنیا بیشتر شود و دسترسی بخش بیشتری از جامعه ما و سایر کشورها به واکسن افزایش یابد، امروز شاهدیم که دسترسی به واکسن محدود و تقاضا بالاست، کشورهایی که تولید زیادی هم داشته‌اند از عرضه آن درنگ می‌کنند اما امیدواریم که این مهم در کشور ما با واردات یک میلیون دوز به‌زودی انجام شود.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال ‌احمر کشور در خصوص دستاوردهای سفر به آفریقا گفت: جمعیت هلال احمر بر اساس منشور فدراسیون بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ و در راستای اهداف انسان‌دوستانه در ۱۴ کشور دنیا، ۱۵ مرکز بهداشتی درمانی را داراست که این مراکز در آسیا، آمریکای لاتین و مرکز و غرب افریقا وجود دارد و طی بازدیدی که از سه مرکز غرب آفریقا و ساحل عاج سیرالئون و غنا داشتیم که هدف ، دیدار با همکاران مستقر در این مراکز بود که در آنجا خدمات انسان‌دوستانه و درمانی ارائه می‌دهند و همچنین دیدار بسیار خوبی با مقامات سیاسی ، صلیب سرخ ها دبیرکل صلیب سرخ و وزرای بهداشت و مسئولین آن کشورها داشتیم.

وی افزود: در این سفرها از ایران درخواست داشتند که نسبت صادرات دارو به این کشورها اقدام کنیم و وضع موجود خودمان را در آنجا تقویت و امکانات و تجهیزات پزشکی بیشتری را به آنجا صادر کنیم.

همتی تصریح کرد: ایران در ساحل عاج یک مرکز بسیار خوبی را داراست که روزانه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مراجعه کننده به پلی کلینیک کشورمان در ابیجان دارند و خدمات خوبی را در آنجا دریافت می کردند و به نظرم یکی از بهترین اهدافی که ما میتوانیم داشته باشیم اهداف انسان‌دوستانه است و حلال اهمر به خوبی این موضوع را در آن جا اجرا کرده و ارزیابی ما این است که باید تجهیزات بیشتری را ارسال کنیم.

وی در ادامه گفت: زمینه صادرات دارو به کشور ساحل عاج را ارزیابی و چگونگی ثبت سفارشات و ارسال و داروها و دستگاههای رادیولوژی و سونوگرافی را در این کشور بررسی کردیم و امیدوارم به زودی این اقدام صورت گیرد و همچنین شرایط مشابهی را در سیرالئون دارا هستیم کشوری به مراتب نیازمند و فقیر تر از ساحل عاج و غنا و اهداف ما ارسال یک سری تجهیزات به آن کشور است که مردم آن کشور همچنین بتوانند از خدمات پلی کلینیک ما در آن جا بهره مند شوند.

وی گفت:مجهزترین و بهترین مرکز ما در غرب آفریقا در اکرا پایتخت کشور غنا بود که روزانه نزدیک به هزار نفر به مرکز سلامت ایرانیان مراجعه می‌کنند و تقریباً همه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی را در ساختمان ۵ طبقه واقع در غنا داریم ، مرکزی که در غنا شناخته شده است و بحث صادرات دارو را با وزیر بهداشت این کشور نهایی کردیم .

رئیس جمعیت هلال ‌احمر کشور تصریح کرد: با وجود اینکه همه کشورها به خصوص کشورهای غربی در آنجا عرضه دارو و تجهیزات داشتند اما به دلیل قیمت ارزان و مناسب داروهای ایرانی نسبت به کیفیت آن علاقه به مصرف داروهای ایرانی هستند و وزیر بهداشت آن کشور در مصاحبه با تلویزیون محلی به این نکته تاکید داشت که به خاطر کیفیت مناسب داروهای ایرانی، ما باید بتوانیم در آن‌جا عرضه داروهای ایرانی را افزایش دهیم و همچنین درخواست داشتند که یکی از شعبات سها 1 و سها 2 که تولید دارو و تجهیزات پزشکی به شمار می آید را در غرب آفریقا دائر کنیم که امکان سنجی و کارشناسی آن در حال انجام است

وی تصریح کرد: صادرات دارو به کشورهای مختلفی در منطقه غرب آفریقا و کشورهای همسایه و تقریباً همه مراکزی که در آنجا مرکز درمانی و سلامت داریم صورت میگیرد اما اینکه بتوانیم این اقدامات انجام گرفته را تقویت کنیم از اهداف جمعیت هلال احمر با همکاری وزارت بهداشت در روزهای آینده است که به صورت جد دنبال میشود.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال ‌احمر کشور گفت: جمعیت هلال احمر کشورمان جز ۵ جمعیت قدرتمند دنیا وجز 20 کشور هیئت حاکمه صلیب سرخ و حلال اهمر به شمار می آید و از جایگاه ویژه و برتری در فدراسیون برخوردار است و به دلیل کویید تقریباً در همه نشست‌هایی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده ایران در آن شرکت داشته و دیدگاه‌های خودمان را مطرح کردیم.

وی افزود: واحدی به نام ایی یو آر در دنیا وجود دارد که واحدهای پاسخ اضطراری و سریع به شمار می آید که ایران جزو پنج کشور دنیا است که در این زمینه فعالیت می کند و در آسیا به جز ایران کشوری توانایی آن را ندارد و ما به همراه کانادا آلمان و ژاپن جزو پنج کشوری هستیم که در این زمینه از دیدگاه هایمان به خوبی استفاده میشود و ارتباط خوب و موثر باعث ارتقاء جایگاه کشورمان در بین سایر کشورها در فدراسیون شده است.

همتی گفت: هیچ گونه محدودیتی با سایر کشورها وجود ندارد و در بحث کویید تقریباً همه کشورهای دنیا کمکهایشان را به هلال اهمر ارسال کردند و هلال اهمر هم به کشورهایی که نیاز به کمک داشتند محموله ها را ارسال کرده است و همکاری خوب و موثر در همه بحران گذشته وجود داشته است وامیدواریم در روزهای پیش رو ، دنیای بدون بحران داشته باشیم و اگر این اتفاق افتاد بتوانیم همکاری خوب و موثر را با این کشورها ادامه دهیم.

پربیننده ترین خبرها