چنبره الجولانی بر "احرار الشام" و جدایی صدها تن از عناصر آن

چنبره الجولانی بر
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 17:31

ابومحمد الجولانی، سرکرده گروهک تروریستی جبهه النصره سیطره خود بر ادلب را تثبیت کرده است،همزمان با افتادن اختیار دارایی‌ها و پول به دست شاخه گروه القاعده در سوریه، بیشتر گروهک‌های تروریستی به صورت تدریجی به گروهک النصره پیوسته‌اند.

العالم- درگوشی

یکی از فرماندهان "احرار الشام"، هفته گذشته از جدایی بیش از 500 جنگجوی این گروهک تروریستی و پیوستن‌شان به "الجبهه الشامیه" خبر داد. این اتفاق پس از آن رخ داد که "عامر الشیخ" فرمانده این گروهک به شماری از فرماندهان گروهک نزدیک به الجولانی پست‌های مهمی داد که می‌توان به "حسن عبید" اشاره کرد که به عنوان فرمانده نظامی کل منصوب شد.

در یکی از این موارد، عناصر مسلح تحت فرماندهی "جابر علی پاشا" و شماری از عناصر ویژه و فرماندهان از ادلب به منطقه عملیات شبه‌نظامیان خارج شدند که با ترکیه در عملیات نظامی موسوم به "شاخه زیتون در حومه حلب همکاری می‌کنند.

الشیخ این تصمیمات را بعد از دیدارش با الجولانی اتخاذ کرد که احتمال می‌رود گروهک‌های تروریستی دیگری نیز در حال بررسی گزینه‌های‌شان و نیز گروهک‌هایی که قرار است به آنها بپویندند، هستند. اما دیگر گروهک‌ها به شورای نظامی ادلب خواهند پیوست که جبهه النصره آن را مهندسی کرده است. دو جریان دیگر در داخل "احرار الشام" است که ریاست یکی از آنها را جابر علی پاشا بر عهده دارد و مخالف هرگونه هماهنگی با جبهه النصره است و عامر الشیخ و "حسن صوفان" نیز ریاست جریان دوم را به دست دارند که خواهان توافق با النصره هستند.

الجولانی، که سیطره آن بر ورودی‌ها و خروجی‌های شهر ادلب با استقبال و حمایت برخی طرف‌ها، از جمله ترکیه و آمریکا همراه شده، از کودتای حسن صوفان ضد احرار الشام و تلاش او بر کنترل بیشتر به گروهک‌های تروریستی در ادلب حمایت می‌کند.

برخی معتقدند که ترکیه از این تغییرات بی‌اطلاع است ولی حقیقت آن است که الشیخ که در چارچوب توافق آشتی از الغوطه به درعا و از درعا به حومه حلب عقب‌نشینی کرد، فرمانده یکی از گروههای عملیات "شاخه زیتون" در حومه حلب و از نزدیک‌ترین تروریست‌ها به ترکیه است.

لذا، تقسیم‌بندی گروه‌های مسلح در ادلب اینگونه است عناصری که به طرفداری از ترکیه علیه کُردها می‌جنگند و عناصری که در ادلب مستقرند و آن را پایتخت النصره می‌دانند که با تغییر نامش به "هیئت تحریر الشام" در صدد پنهان کردن ماهیت تروریستی‌اش است این گروه همچنین تحت قیمومیت ترکیه و برخوردار از حمایت آمریکا و اروپا است. لذا، هدف بزرگ‌تر تجزیه سوریه است که آمریکا و غرب آن را همسایه قدرتمند و خطرآفرین برای موجودیت رژیم صهیونیستی می‌دانند که بهتر است تجزیه شود.

پربیننده ترین خبرها