سفیر ایران در اسپانیا:

انتظارات ایران از اروپا برای حفظ برجام برآورده نشد

انتظارات ایران از اروپا برای حفظ برجام برآورده نشد
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 18:39

سفیر ایران در اسپانیا تاکید کرد: انتظارات ایران از کشورهای اتحادیه اروپا برای حفظ برجام برآورده نشده و اقدامات این اتحادیه صرفاً در حد اعلام موضع سیاسی باقی مانده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر گزارش بخش رسانه‌ای سفارت ایران در مادرید، «حسن قشقاوی» در مقاله‌ای با عنوان «بازگشت آمریکا به برجام با رفع عملی تحریم‌ها» در روزنامه دیجیتالی «دیپلمات» اسپانیا نوشت: نقطه آغازین شکل‌گیری مذاکرات منتهی به توافق برجام به سفر اینجانب به مسقط در سال ۲۰۱۱ به عنوان معاون وقت وزیر امور خارجه برمی‌گردد. طی آن سفر در ملاقاتی که با نماینده پادشاه عمان داشتم، خلاصه‌ای از محتوای پیام‌های مبادله شده بین سلطان قابوس و اوباما که حاوی پیشنهاداتی از سوی دولت آمریکا در ارتباط با موضوع برنامه هسته‌ای ایران بود در اختیار اینجانب قرار گرفت که در ادامه مبنای مذاکرات مسقط و متعاقب آن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ و دستیابی به توافق برجام قرار گرفت، توافقی که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مورد تأیید و پشتیبانی سازمان ملل متحد نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اظهار داشت: متأسفانه با روی کار آمدن ترامپ و به‌رغم حمایت جهانی از برجام، دولت آمریکا غیرمسئولانه و با بی‌اعتنایی به این توافق مهم بین‌المللی و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱، به صورت یکجانبه از آن خارج شد و سخت‌ترین و ظالمانه‌ترین فشارها و تحریم‌ها را بر مردم ایران تحمیل کرد. در این میان، دولت آمریکا نه تنها تحریم‌های سابق را برگرداند و موارد جدیدی را به آنها اضافه کرد، بلکه تحریم‌های تازه‌ای را نیز با برچسب‌های دیگر وضع کرد. این اقدامات غیرقانونی در حالی صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران به موجب گزارشات ۱۵ گانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کلیه تعهدات خود در چارچوب برجام را انجام داده بود.

سفیر ایران در مادرید ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مطابق حق غیرقابل انکار خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در پاسخ به خروج یکجانبه آمریکا و عمل غیرقانونی وضع مجدد تحریم‌ها توسط آن کشور، پس از چندین ماه صبر راهبردی و با در پیش گرفتن سیاست «مقاومت حداکثری» در مقابل «فشار حداکثری» دولت ترامپ، طی چندین مرحله اقدام به کاهش پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد که البته در صورت انجام تعهدات طرف‌های مقابل، قابل بازگشت هستند.

قشقاوی با بیان اینکه اکنون با تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن بایدن، فضای جدیدی شکل گرفته است، تصریح کرد: بایدن با توجه به سیاست اعلامی خود مبنی بر بازگشت به برجام، با یک فرمان اجرایی ساده همانند آنچه که در ارتباط با پیمان آب و هوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت انجام داد می‌تواند به برجام بازگردد.

وی گفت: البته مسأله اصلی بازگشت آمریکا به برجام نیست، بلکه آنچه مهم است، این است که تمام تحریم‌های هسته‌ای و سایر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سوی دولت ترامپ نه بر روی کاغذ، بلکه به صورت عملیاتی لغو شود. چنین اقدامی از سوی آمریکا و طرف‌های مقابل می‌تواند باعث بازگشت ایران به تعهدات خود ذیل برجام شود.

قشقاوی درباره رویکرد کشورهای اروپایی در مورد برجام هم گفت: انتظارات ایران از کشورهای اتحادیه اروپا برای حفظ برجام برآورده نشد و اقدامات این اتحادیه صرفاً در حد اعلام موضع سیاسی باقی ماند. حالا چه بگوییم کشورهای اتحادیه «نخواستند» یا بگوئیم «نتوانستند» در عمل تفاوت چندانی برای ایران نداشت زیرا ملت ایران عملاً زیر فشار شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم ها قرار گرفتند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند به گونه ای که در شرایط سخت بیماری همه گیر کرونا قادر به تأمین دارو برای معالجه بیماران نیز نبودند.

این دیپلمات ادامه داد: انتظار می‌رود با اتخاذ رویکرد صحیح از سوی دولتمردان جدید آمریکا و بازگشت آنان به برجام و رفع عملی تحریم ها علیه ملت ایران، زمینه انجام تعهدات متقابل طرفین ذیل این توافق فراهم شود.

پربیننده ترین خبرها