هدف قسد از محاصره اهالی مناطق شمال سوریه چیست؟

هدف قسد از محاصره اهالی مناطق شمال سوریه چیست؟
سه شنبه 14 بهمن 1399 - 20:20

نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک (قسد)  ساکنان شهرهای حسکه و قامشلی را تحت محاصره قرار دادند و تمام راههای منتهی به این شهرها را مسدود کردند و ورود سوخت ومحموله های گندم و دیگر مایحتلاج اهالی را منع کردند.

العالم ـ سوریه

محاصره وارد بیستمین روز خود شد؛ منابع خبری تاکید کردند که با تلاش های روسیه و با برگزاری نشست هایی گسترده در شهر قامشلی طی ساعات گذشته میان طرف روسی و سران قسد که از حمایت آمریکا برخوردارند، توافقی اولیه مبنی بر رفع قریب الوقوع محاصره صورت گرفت.

هدف این محاصره چیست؟

تحلیلگران سیاسی می گویند که نیروهای کرد با محاصره اهالی این دو شهر، دست به یک پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافی در شمال سوریه می زنند. از زمانی که جنگ آغاز شد، کردها می کوشند تا از هر مساله ای به نفع خود بهره برداری کنند. دولت سوریه در ابتدای بحران تمام تلاش خود را برای کمک به کردها و عشایر عرب به منظور مقابله با تروریسم بکار گرفت. اما کردها طرح دیگری در سر داشتند. آنها بر این باورند که فرصت برای اعلام یک حکومت مستقل کرد فراهم شده است. آنها امروز در شمال سوریه دست به پاکسازی نژادی و تخلیه مناطق می زنند و می خواهند حسکه از حضور عربها و نهادهای دولت سوریه به طور کامل تخلیه شود.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که کردها امروز گمان می کنند که فرصت برای آنها فراهم شده است؛ زیرا جو بایدن رییس جمهور جدید امریکا با آنها اعلام همدلی می کند؛ از این رو آنها امروزه به دنبال بهره برداری از این مساله به منظور توسطه طلبی بیشتر و جدایی طلبی و یا دستیابی به یک خودمختاری هستند.

تحلیلگران افزودند کردها از زمان اغاز بحران تا کنون در جنگ علیه سوریه مشارکت داشتند. در صورتی که آنها می بایست پس از شکست همه پرسی در اربیل در مواضع خود بازنگری می کردند.

ناظران امورمنطقه تاکید می کنند که بایدن قادر به تغییر واقعیتها نیست. آنچه که در سوریه رخ داد جنگی خانمان سوز است که ده سال به طول انجامید. و آمریکایی ها و دیگران نتوانستند چیزی از واقعیت ها را تغییر دهند به رغم آنکه تمام مرزها باز بود و اردوگاه هایی برای آموزش های نظامی و تدارکات وجود داشت و با اینحال نتوانستند چیزی از واقعیت ها را تغییر دهند.

از سوی دیگر کارشناسان راهبردی تاکید می کنند که قسد در شمال سوریه به دنبال ایجاد تغییر جمعیتی در این مناطق است. این منطقه بافتی واحد و کامل و منسجم دارد و در طول تاریخ هیچ گونه اختلافی میان ساکنان وجود نداشته است؛ اما قسد بر ایجاد اختلافات وفتنه انگیزی تلاش می کند تا حکومت بر این مناطق برایش تسهیل گردد.

کارشناسان بر این باورند که تشدید تمایلات جدایی طلبانه در این مناطق و یا دولت خودمختار مستلزم ایجاد نوعی تغییر در بافت جمعیتی است. قسد نماینده کردها نیست بلکه نماینده مزدوران است. در حالی که اکثریت ساکنان این مناطق با حضور امریکا مخالفند و با همکاری و نیز مزدوری برای اشغالگران امریکایی مخالفند.

کارشناسان، شبه نظامیان قسد را مسئول جنایتهای جنگی متعددی می دانند. امروزه دهها هزار نفر از محرومیت غذایی رنج می کشند زیرا آب و گندم و تمام مایحتاج زندگی از مناطقی که تحت محاصره قسد هستند، قطع شده است. قسد همچنین کودکان زیر 15 سال را نیز بکار می گیرد.

تحلیلگران سیاسی درباره انفجارها و حملات علیه نیروهای ترکیه در شمال سوریه تاکید کردند که نیروهای قسد و کسانی که نیروهای ترکیه را هدف می گیرند، در واقع می خواهند توجه جهانیان و نیز توجه جو بایدن را به شمال سوریه جلب کنند؛ زیرا بایدن پیش از این با مواضع دولت ترکیه اعلام مخالفت کرده بود.

پربیننده ترین خبرها