بایدن این گونه نتانیاهو را گوشمالی می‌دهد  

بایدن این گونه نتانیاهو را گوشمالی می‌دهد  
پنج‌شنبه 16 بهمن 1399 - 13:36

منابع سیاسی و امنیتی عالی رتبه در تل آویو درباره پیامدهای تصمیم دولت جدید آمریکا مبنی بر تجدید نظر در قراردادهای فروش هواپیماهای اف 35 به امارات هشدار داده و گفتند که این اقدام ممکن است ممکن است توافق سازش با این کشور را به خطر بیندازد.

العالم - فلسطین اشغالی

امیر بحبوط، تحلیلگر مسائل نظامی در سایت خبری – صهیونیستی (WALLA) تصریح کرد که منابع امنیتی این رژیم هشدار داده اند که تصمیم اخیر دولت بایدن مبنی بر تجدید نظر در فروش هواپیماهای اف 35 به امارات ممکن است توافق سازش با این رژیم را به خطر بیندازد و لغو این قرارداد تأثیر مستقیمی براین رژیم خواهد داشت.

وی فاش کرد که در گفتگوی اخیر بین "بنی گانتز"، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و لوید آستین، همتای آمریکایی وی، دو طرف بر اهمیت توافق های سازش و تأثیر آنها بر اوضاع منطقه تأکید کرده و گفتند که این توافق ها به تلاش های آمریکا برای تقویت کشورهای موسوم به میانه رو (یا همان طرف های سازش) کمک می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که همزمان سیاست مداران و نظامیان ارشد این رژیم در چند روز گذشته تلاش زیادی را صرف تقویت روابط ارتش این رژیم با امارات و برگزاری رزمایش مشترک کرده اند.

این کارشناس نظامی به نقل از منابع ارشد امنیتی در تل آویو گفته است که چند هفته پیش از آنکه مذاکرات هسته ای احتمالی با تهران آغاز شود، یوسی کوهن، رئیس موساد با مقامات ارشد دولت بایدن دیدار خواهد کرد و تلاش خواهد کرد که او را از بازگشت به برجام منصرف کند. به این ترتیب بایدن در مسیر بازگشت به مذاکرات با چالش های دشواری رو به رو خواهد بود.

وی به نقل از منابع سیاسی این رژیم گفته بود تیم بایدن به احتمال قوی، همان مسئولین دولت اوباما خواهند بود. آنها اغلب سیاست مداران کارکشته هستند نه افراد امنیتی، و نگرانی این رژیم این است که این تیم، بایدن را به سمت سیاست پراگماتیکی در قبال ایران و بازگشت به توافقنامه اصلی سوق خواهند داد؛ حال آنکه تغییرات زیادی در ایران در مقایسه با سال 2015 رخ داده است و اوضاع قطعا بدتر خواهد شد.

وی تصریح کرد که داده ها و اطلاعات به دست آمده از "اسرائیل" نشان می دهند که این رژیم مدعی است که تغییرات رخ داده در ایران را به دقت زیر نظر دارد و ادعا می کند که اگر اطلاعات مربوط به این تغییرات شامل افزودن چندین دستگاه سانتریفیوژ جدید به تأسیسات هسته ای و جلوگیری از ورود بازرسان به مراکز هسته ای و غیره را به سازمان جاسوسی آمریکا بدهد می تواند تأثیرات قابل ملاحظه ای بر تصمیمات کاخ سفید داشته باشد.

این کارشناس در پایان آورده است که مقامات امنیتی این رژیم در روزهای گذشته دریافته اند که ایران همچنان به دنبال گرفتن انتقام خون مسئولین ترورشده خود شامل سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس و محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای است و این رژیم را متهم ردیف اول می داند.

شایان ذکر است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به رغم گذشت دو هفته از مراسم تحلیف، برخلاف رؤسای جمهور پیشین این کشور، هنوز هیچ تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو برقرار نکرده است. منابع آگاه در تل آویو بی محلی بایدن به نتانیاهو، را نوعی واکنش منفی به حمایت های بی چون و چرای ترامپ، رئیس جمهور سابق و حزب جمهوری خواه از وی دانسته اند.

  • زهير آندراوس

پربیننده ترین خبرها