مذاکرات گروه‌های فلسطینی در قاهره برای برگزاری انتخابات

مذاکرات گروه‌های فلسطینی در قاهره برای برگزاری انتخابات
دوشنبه 20 بهمن 1399 - 17:11

مذاکرات گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فلسطینی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در قاهره پایتخت مصر برای تعیین شیوه برگزاری انتخابات و حل اختلافات آغاز شد.

العالم ـ مصر

به گزارش رسانه‌های فلسطین، در این مذاکرات که به مدت ۲ روز ادامه می‌یابد، برخی از موضوعات ملی از جمله برگزاری انتخابات قانونگذاری فلسطین و بررسی روند قانونی و فنی آن به عنوان یکی از مهمترین این موضوعات بررسی می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان گروهها و جریان‌های فلسطینی دیروز به منظور شرکت در این مذاکرات که زیر نظر و حمایت مصر برگزار می‌شود، وارد قاهره شدند.

در این مذاکرات، هیات‌هایی به نمایندگی از جنبش‌های «حماس»، «فتح» و «جهاد اسلامی»، «جبهه مردمی آزادسازی فلسطین»، «جبهه دمکراتیک آزادسازی فلسطین»، «پیشتازان حزب آزادی مردم»، «حزب خلق فلسطین»، «اتحادیه دمکراتیک فلسطین» (فدا)، «جبهه همبستگی ملی»، «جبهه آزادیبخش فلسطین»، «جبهه آزادیبخش اعراب»، «جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین فرماندهی کل»، «ابتکار ملی فلسطین» و تعدادی از شخصیت‌های مستقل فلسطینی حضور دارند.

منابع فلسطینی گفتند که بررسی بسیاری از موضوعات ملی در دستور کار این مذاکرات قرار دارد که مهمترین آن‌ها مساله انتخابات قانونگذاری و مراحل قانونی و فنی روند این انتخابات که تجلی اراده ملت فلسطین از طریق صندوق رای است، می‌باشد.

«عبدالله عبدالله» یکی از رهبران جنبش فتح گفت که امروز مذاکرات ملی جشنی است که ما را به سوی موفقیت می‌برد، بنابر این گزینه دیگری وجود ندارد و این استراتژی ما در جنبش فتح است.

وی افزود: نمی‌خواهیم درباره آنچه که ممکن است امور را از مسیر خود منحرف یا مختل کند، صحبت کنیم. با این حال، به نظر می‌رسد که علاقه زیادی برای بحث در مورد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ملی فلسطین وجود دارد.

این نماینده جنبش فتح با بیان اینکه بازشدن همزمان سه پرونده خوب نیست، گفت: در این مذاکرات فقط در مورد انتخابات قانونگذاری بحث می‌شود.

منابعی در جنبش فتح گفتند که هیات نمایندگی این جنبش در مذاکرات یاد شده با حماس یا هیچیک از گروه‌های دیگر پیرامون تصمیمات «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص قضایی به ویژه دادگاه قانون اساسی گفت و گو نمی‌کند و به اعتقاد آن‌ها این موضوع هیچ ارتباطی با مذاکرات قاهره ندارد.

فتح ادعا می‌کند که سرزمین‌های فلسطین در یک وضعیت استثنایی قانونی زندگی می‌کنند، بنابر این نظارت بر انتخابات برعهده وزارت کشور نیست، بلکه کمیسیون مستقل انتخابات مرکزی با شخصیت قانونی مستقل بر انتخابات نظارت می‌کند.

عبدالله درباره سلاح‌های حماس نیز گفت که این موضوع یک مساله داخلی فلسطین است و ما در وهله اول به این سلاح‌ها نیاز داریم، اما باید تحت فرماندهی و تصمیم‌گیری واحد باشد، بنابر این سلاح‌های حماس موضوع این مذاکرات نیست.

وی با اشاره به اینکه فتح برای برگزاری انتخابات طبق توافق مصمم است، افزود: اگر گفت و گوها به نتیجه نرسد، ما به تنهایی به انتخابات خواهیم رفت و هرکسی که دوست دارد به این حرکت بپیوندد، بگذارید این کار را انجام دهد، زیرا ما در محیطی مملو از تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی زندگی می‌کنیم و باید از آن‌ها بهره‌مند شویم.

پربیننده ترین خبرها