آیا تشکیل دو دولت مستقل تنها گزینه کشورهای عربی برای فلسطین اشغالی است ؟

آیا تشکیل دو دولت مستقل تنها گزینه کشورهای عربی برای فلسطین اشغالی است ؟
سه شنبه 21 بهمن 1399 - 21:05

گفته می شود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر اصرار دولت بایدن بر باقی ماندن سفارت آمریکا در قدس اشغالی تاکید کرده  و جولان اشغالی سوریه را دارای اهمیت واقعی برای امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی دانسته است. 

العالم - درگوشی

بلینکن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: در این وضعیت تسلط بر جولان سوریه، برای امنیت رژیم صهیونیستی اهمیتی واقعی دارد و سوال های قانونی درباره آن در صورت تغییر وضعیت سوریه به مرور زمان قابل بررسی است .

درشرایط کنونی ، برگزاری نشست های فلسطینیان با یکدیگر با دیگر نشست های کشورهای عربی در سطح وزرای خارجه در قاهره پایتخت مصر همزمان شده است.

مساله ای که حلش به تاخیر افتاده

همه می دانند راهکار مساله فلسطین که از سوی کشورهای استکباری و در راس آن آمریکا و اشغالگران اسرائیلی به تاخیر افتاده ؛تا اطلاع ثانوی نامشخص است و رژیم صهیونیستی هیچ آمادگی برای انصراف از تجاوز به سرزمین اشغالی اعلام نکرده و هیچ اهمیتی به اجرای قطعنامه های بین المللی و سازمان ملل نمی دهد.

"شربل وهبه" وزیر امور خارجه و مهاجران دولت پیشبرد امور فلسطین نیز در همین راستا گفت: اسرائیل با شهرک سازی ممنوع خود و ادامه محاصره فلسطینیان که نقض آشکارترین قوانین حقوق بشری است بدون هیچ مانع قانونی و اخلاقی، در صدد عمیق کردن زخم فلسطینیان است. وی خواهان رعایت حقوق مسلم فلسطینیان و در راس آن حق تعیین سرنوشت و حق بازگشت شد.

تشکیل دو دولت مستقل، اعتراف رسمی کشورهای عربی به اشغالگری است

وزرای کشورهای عرب گفتند راهکار به اصطلاح تشکیل دو دولت مستقل تنها راه حل مساله فلسطین است و این مساله در راس اولویت های کشورهای عربی باقی خواهد ماند و سازش فلسطینیان ، تاثیر مثبتی بر پیش بردن فرایند مذاکرات دارد.

آنها هم چنین بر ضرورت همکاری کشورهای عربی برای حمایت از مساله فلسطین تاکید کردند زیرا مساله فلسطین کلید صلح منطقه است و خواهان ایجاد چشم اندازی واقعی برای تحقق این صلح شدند.

اصل ایجاد دولت در مرزهای 1967

شاهزاده " فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان تاکید کرد کشورش به اصل ایجاد دولت مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 به مرکزیت قدس شرقی و نه در همه اراضی فلسطین اشغالی تاکید دارد که همان موضع امارات عادی ساز با رژیم صهیونیستی است که بر حمایتش از ایجاد دولتی فلسطینی در مرزهای سال 1967 تاکید کرده بود.

انور قرقاش وزیر مشاور درامور خارجی امارات نیز در سخنانش در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب روز دوشنبه خواهان حرکت جدید برای آغاز فرایند صلح معتبر در خاورمیانه شد و گفت :امارات از ایجاد دولتی فلسطینی در مرزهای 4 ژوئن 1967 حمایت می کند.

مذاکرات ملی فلسطین.. بازسازی ساختار داخلی و پایان اختلافات

در همین حین، فرایندمذاکرات ملی فلسطینی درپایتخت مصر در اوج دیدارهای مثبتی که روز سه شنبه تکمیل خواهد شد به منظور رسیدن به توافق درباره انتخابات و دیگر مسائل به پایان رسید.

نشست های گروه های فلسطینی 3 هفته پس از دستور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای برگزاری انتخابات قانونگذاری در مه آینده و ریاست تشکیلات در ژولای برای اولین بار از سال 2006 تشکیل شد.

"اسماعیل هنیه " رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت: حماس برای انجام تدابیر مطلوب در غزه برای به ثمر نشاندن انتخابات آتی،آمادگی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد همین تدابیر در کرانه باختری نیزانجام شده و انتخابات قدس اشغالی در امنیت برگزار شود.

هنیه گفت : این جنبش آغوش خود را بر روی مذاکره گسترده منتهی به بازسازی ساختار داخلی و پایان اختلاف و ایجاد نظامی سیاسی مبتنی بر اساس اصل مشارکت و کثرت گرایی سیاسی باز کرده است.

از سوی دیگر یک منبع فلسطینی، فضای نشست های قاهره را مثبت توصیف و تاکید کرد هیات های گروه های فلسطینی از بحران انسانی فزاینده در نوار غزه و ضرورت گشودن گذرگاه زمینی رفح برای کاهش دادن مشکلات هزاران فلسطینی آواره سخن گفتند.

میانجی گری مصر

سامح شکری وزیر خارجه مصر که میزبان نشست های گروههای فلسطینی است اصولی را اعلام و بر تسهیل مذاکره فلسطینی برای به ثمر نشاندن صلح و سازش تاکید کرد و گفت :مصر نسبت به هرگونه تغییر در وضعیت قدس هشدار می دهد و پایبند به تشکیل دولتی فلسطینی در مرزهای 67 به مرکزیت قدس شرقی است و بر اهمیت حق بازگشت پناهندگان فلسطینی و اولویت قرار گرفتن مساله فلسطین در کشورهای عربی تاکید دارد.

موضع ضعیف کشورهای عربی پس از عادی سازی 4 کشور عربی

وزرای خارجه عرب در قاهره در نشست خود تاکید کردند فعالیت شهرک سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی، غیرقانونی است. مذاکره ملی فلسطین با نشست وزرای خارجه عرب در قاهره پایتخت مصر همزمان شد و از وزرای عرب خواستند چشم اندازی واقعی برای تحقق صلح در منطقه ایجاد کنند زیرا مساله فلسطین، کلید صلح است و در آستانه عادی سازی 4 کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب در سال 2020 تا توافق های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که در سالهای گذشته روابط خود را با عربستان شدت داده است.

ادامه استکبار اسرائیل

موضع ضعیف کشورهای عربی عادی ساز در مقابله با استکبار اسرائیلی و ادامه تجاوزهایش به شهروندان فلسطینی در تخریب منازل و اردوگاه ها و مصادره املاکشان ناتوان مانده است. برخی از خبرهای اراضی اشغالی از تخریب روستای خربه حمصه در اغوار شمالی برای چهارمین بار طی یک هفته پس از حمله دهها نیروی اشغالگر اسرائیل به منطقه حکایت می کند.

برخی منابع فلسطینی نیز اعلام کردند بیش از 25 خودروی نظامی اشغالگران با بلدوزرها به منطقه خربه حمصه حمله کرده و عملیات تخریب و مصادره چادرها را آغاز کردند.

گفتنی است منزل 9 خانواده تخریب شد این در حالی است که آنها چهار بار با کمک های محلی و بین المللی آن را احداث کرده بودند.

عملیات تخریب اردوگاهها را نیز در برگرفت که شامل مصادره دو خودرو یکی برای هیات مقابله با دیوار و شهرک سازی و خودروی دیگر متعلق به تلویزیون فلسطین و بلدوزر کشاورزی شورای خدمات مشترک بود.

السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها