چه آینده‌ای در انتظار ترامپ، حزب جمهوری‌خواه و بایدن است؟

چه آینده‌ای در انتظار ترامپ، حزب جمهوری‌خواه و بایدن است؟
يکشنبه 26 بهمن 1399 - 08:58

پس از تبرئه دونالد ترامپ در سنای آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره آینده رخدادهای سیاسی در ایالات متحده افزایش یافته است.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا در قالب دومین استیضاح بی‌سابقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را از اتهام تحریک منتهی به حمله به کنگره ایالات متحده تبرئه کرد. این تبرئه پرسش‌هایی را درباره آینده ترامپ ۷۴ ساله، حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن ایجاد می‌کند.

-- دونالد ترامپ:

گرچه تبرئه ترامپ در سنا تقریباً قطعی به نظر می‌رسید، او قطعاً با شنیدن این خبر نفس راحتی کشیده است. وی با صدور بیانیه‌ای آنچه را یک توطئه بر ضد خودش خواند محکوم و درباره «آینده» صحبت کرد: «جنبش تاریخی، میهن‌دوستانه و زیبای ما برای عالی کردن مجدد آمریکا تازه آغاز شده است. ما کار زیادی پیش رو داریم و به‌زودی با نگرشی درباره آینده درخشان و فوق‌العاده آمریکا باز خواهیم گشت.»

ترامپ ایده احتمالی رقابت برای بازگشت به کاخ سفید را در سال ۲۰۲۴ مطرح کرده است و محکومیت در سنا می‌توانست او را از نامزد شدن برای سمت‌های فدرال محروم کند.

البته ترامپ پس از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه، در استراحتگاه خودش در فلوریدا محبوس شده است و برای ارتباط با میلیون‌ها دنبال‌کننده‌اش دیگر به توییتر دسترسی ندارد. کپری کافارو، پژوهشگر ارشد American University در واشینگتن و عضو اسبق سنای ایالت اوهایو از حزب دموکرات در این خصوص می‌گوید این تبرئه می‌تواند به دستاویزی برای ترامپ و هوادارانش تبدیل شود. وی می‌افزاید: «اما صرف‌نظر از موضوع تبرئه، برای خیلی‌ها میراث ترامپ، همان وقایع ۶ ژانویه است. بسیاری از آمریکایی‌ها همچنان بر این باور خواهند بود که ترامپ در آن وقایع نقش ایفا کرد و این موضوع می‌تواند به فعالیت‌های اقتصادی ترامپ هم کشیده شود. به نظر می‌رسد او چاره‌ای جز ماندن در عرصه سیاست ندارد.»

وندی شیلر، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه براون با محدود بودن آینده سیاسی ترامپ موافق است. وی می‌گوید: «اگر شرکتی برای او فرصت سخنرانی ایجاد کند، واکنش شبکه‌های اجتماعی سریع و سخت خواهد بود. احتمالاً محصولات آن شرکت از طرف کاربران تحریم خواهد شد. حتی برگزاری کنفرانس‌ها و رخدادها در زمین‌ها و ساختمان‌های متعلق به ترامپ برای شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌هایی که مستقیماً کالا‌هایی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، مشکل‌ساز خواهد بود.»

-- حزب جمهوری‌خواه:

این واقعیت که بیشتر سناتورهای جمهوری‌خواه به تبرئه ترامپ رأی دادند، پیام واضحی است که ترامپ همچنان بر این حزب قدیمی تسلط دارد. مارجری تیلور گرین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت جورجیا و یکی از حامیان سرسخت ترامپ هفته گذشته گفت: «حزب به او تعلق دارد و تملکش در اختیار فرد دیگری نیست.»

اما از مجموع ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه، ۷ سناتور به محکومیت ترامپ رأی دادند و ۱۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان -- از جمله لیز چینی، دختر دیک چینی معاون جورج دابلیو بوش و فرد سوم حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان -- نیز ماه گذشته به استیضاح وی رأی دادند. میچ مکانل، رئیس اقلیت حزب جمهوری‌خواه در سنا به تبرئه ترامپ رأی داد اما گفت رئیس‌جمهور آمریکا عملاً و اخلاقاً مسئول خشونت‌های رخ‌داده در ۶ ژانویه است.

تعدادی از جمهوری‌خواهان از ترامپ فاصله گرفته اند و قصد دارند بدون کمک گرفتن از او بخت خود را برای حضور در کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ بیازمایند. یکی از آنها نیکی هیلی، فرماندار اسبق ایالت کارولینای جنوبی است که می‌گوید جمهوری‌خواهان در پیروی از ترامپ و تکرار ادعا‌های او درباره تقلب در انتخابات دچار اشتباه شدند؛ ماجرایی که در نهایت به بروز خشونت‌های ۶ ژانویه در کنگره منجر شد. هیلی همچنین در مصاحبه با نشریه پولیتیکو احتمال نامزدی ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ رد کرد و افزود: «فکر نمی‌کنم او بتواند. او دچار سقوط شده است.»

اما جمهوری‌خواهانی که به‌دنبال قطع ارتباط کامل با ترامپ هستند، از اکثریت برخوردار نیستند و بیشتر آنها از تأثیر ترامپ بر رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه هراس دارند. به گفته شیلر، سناتورهای جمهوری‌خواهی که به تبرئه ترامپ رأی دادند ممکن است در انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی سال ۲۰۲۲ و یا ۲۰۲۴ خود را از رویارویی با نامزدهایی رادیکال‌تر مصون کرده باشند؛ اما آنها احتمالاً خود را در زمان برگزاری انتخابات سراسری، در برابر رأی‌دهندگان ضعیفتر و آسیب‌پذیرتر کرده اند. این نکته‌ای است که کپری کافارو نیز به آن اشاره دارد: «آنها بر مبنای تصویری تصمیم به تبرئه ترامپ گرفته‌اند که ممکن است ۲ سال دیگر اصلاً وجود خارجی نداشته باشد.»

گروهی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز درباره تأسیس یک حزب دست راستی میانه‌رو سخن به میان آورده اند ولی این مباحث هنوز در مراحل ابتدایی است.

-- جو بایدن:

سایه استیضاح ترامپ بر روزهای آغازین ریاست جمهوری جو بایدن سنگینی می‌کرد و دموکرات‌ها باید خوشحال باشند که این استیضاح تنها ۵ روز به درازا کشید. سنا حالا در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند گزینه‌های بایدن را برای کابینه به‌سرعت تأیید کند و در شرایطی که کشور با کووید-۱۹ و معضلات اقتصادی دست به گریبان است، سیاست‌های او را در حوزه قانون‌گذاری به پیش ببرد.

به گفته شیلر، رئیس‌جمهور آمریکا در فاصله انداختن میان استیضاح ترامپ و تمرکز بر مسائل مرتبط با کووید-۱۹ و بحران اقتصادی آمریکا موفق عمل کرده است. اما ترامپ هنوز عنصری است که برای مقابله با آن می‌بایست آماده ماند. کپری کافارو در این خصوص می‌گوید: «نمی‌توان گفت ما در برابر تظاهرات و اعتراضات بیشتر از سوی تندروهای افراطی در امان هستیم. اگر -- و زمانی که -- این اتفاق رخ دهد، باید ببینیم جو بایدن چطور آنها را مدیریت می‌کند.»

پربیننده ترین خبرها