ماجرای "موش صحرایی آبی فرانسه" و کشور میلیون ها شهید

ماجرای
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 13:21

61 سال پیش استعمار فرانسه در الجزایر – در چارچوب عملیات موسوم به "الجربوع الازرق"(Gerboise Bleue- موش صحرایی آبی  ) - دست به یک مجموعه آزمایش های هسته ای در خاک این کشور، در منطقه رقان در ایالت أدرار زد.

العالم - داغ های مجازی

پیامدها و تشعشعات فاجعه بار ناشی از این آزمایش ها، هنوز هم در زندگی اهالی و محیط زیست این منطقه به وضوح قابل مشاهده است. پژوهشگران فیزیک هسته ای به موارد زیادی از سقط جنین، اختلالات ژنتیکی در این منطقه برخورده اند که آنها را ناشی از تبعات آزمایش های هسته ای فرانسه در صحرای الجزایر می دانند. "صبری بوقدوم"، وزیر امور خارجه الجزایر اعلام کرده است که تشعشعات ناشی از عملیات "موش صحرایی آبی"، پیامدهای فاجعه باری در زندگی مردم و محیط زیست داشته است که هنوز هم گریبانگیر اهالی این منطقه است.

گفتنی است که آزمایش های هسته ای فرانسه موسوم به "موش صحرایی آبی" 4 برابر بمب هسته ای که آمریکا روی هیروشیما انداخت، قدرت داشته است. در این آزمایش، فرانسوی ها 150 اسیر الجزایری را به عنوان موش آزمایشگاهی به ستون های چوبی بستند تا نتیجه این آزمایش را روی اجساد آنها مطالعه کنند.

شماری از کاربران شبکه های اجتماعی در سالگرد این واقعه دردناک دیدگاه های خود را در توییتر منتشر کردند: "برخی از آنها نمی دانند و برخی نمی خواهند اعتراف کنند که ما قربانی فجیع ترین جنایت تاریخ نوین هستیم. همه نوع سلاح مرگبار و ابزار نسل کشی در کشور ما آزمایش شد. فقط به این دلیل که خداوند، زمینی پر نعمت و پر برکت به ما بخشید و ما حاضر نشدیم در مقابل استعمارگران سر سازش فرود بیاوریم" .

برادر دیگری توییت کرده است: در فوریه 1960 روزی است که سیاه ترین روز در تاریخ استعمار دوگل نازیستی فرانسه است. در این روز، فرانسه با همکاری رژیم "اسرائیل" بیش از 42 هزار تن از هموطنان ما را در منطقه رقان در عملیات موسوم به موش صحرایی آبی زیر پرچم (اسرائیل) و فرانسه قربانی کرد.

یکی دیگر از کاربران باانتشار عکسی از محل وقوع آزمایش نوشت: "این عکسی از بزرگترین جنایتی است که در حق بشر رخ داده است. این عکس سیلی است به صورت کسانی که می خواهند با فرانسه بر سر این جنایت معامله کنند. ما با این عکس وجدان های مرده ای را که دلتنگ جلادشان هستند و همه کسانی را که به این کشور جنایتکار خوش گمان هستند به چالش می طلبیم. "

لازم به ذکر است که قدرت آزمایش هسته ای فرانسه در الجزایر 4 برابر است. فرانسه در این عملیات، بمب پولتیوم به وزن 70 کیلو تن را منفجر کرد که تشعشعات آن سراسر غرب آفریقا و جنوب اروپا را درنوردید.

اشغال الجزایر توسط فرانسه یکی از طولانی ترین و فاجعه بارترین دوره های اشغالگری در تاریخ نوین (از 1830 تا 1962) است. در این سالها فرزندان الجزایر جان خود را نثار آزادی وطن کردند. به طوری که این کشور به کشور میلیون ها شهید معروف شده است.

فرانسه از همان ابتدای الجزایر، سیاست نابودی هویت فرهنگی این کشور را در پیش گرفت و آن را به طور کامل به خودش وابسته کرد و با ارتکاب جنایات فجیع و نسل کشی، تلاش کرد انسجام داخلی این کشور را از بین برده و بافت جمعیتی آن را تغییر دهد و مقاومت این ملت را در هم بشکند.

پربیننده ترین خبرها