پشت پرده خفت وخواری عادی سازی روابط با اسرائیل

پشت پرده خفت وخواری عادی سازی روابط با اسرائیل
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 23:05

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درخواست خود را برای پیوستن به مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران تکرار کرده اند.

العالم - کشکول

در میان تغییر و تحولات منطقه ای که ایران را به نقطه ثقل دیپلماسی تبدیل کرده، تهران که به طور کل با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل مخالف است، می گوید که نامه هایی با مضمون گفت و گوی منطقه ای و پذیرش طرف مقابل و احترام به حاکمیت و دوری از تنش های منطقه ای برای کشورهای حوزه خلیج فارس،فرستاده است و این فضای سیاسی مطلوبی است که منافع همه کشورهای منطقه را تضمین می کند، با وجود اینکه منطقه با طرح عادی سازی در روابط میان کشورهای عربی با " اسرائیل " دچار شکاف شده است.

کشورهای حوزه خلیج فارس که برای عادی سازی روابط با اسرائیل گام برداشته اند، و می خواهند یک طرف هر نوع گفت و گو درباره برنامه هسته ای ایران باشند، جمهوری اسلامی ایران را به ناامن کردن منطقه و برهم زدن ثبات آن متهم می کنند و مدعی هستند که تهران از شبه نظامیان تروریست در یمن (با اشاره به جنبش انصارالله) حمایت می کند. شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارد که اتحادیه اروپا و جامعه بین الملل باید جنبش انصارالله را برای وارد شدن به روند سیاسی و توقف عملیات نظامی برای آزادسازی مأرب تحت فشار قرار دهند.

این شورا همچنین خواهان این است که این جنبش، پاسخ به ادامه تجاوزها و محاصره را متوقف کند و اراضی سعودی را هدف قرار ندهد.

واشنگتن هم به نقش حاکمیتی این جنبش در یمن بعد از حذف نام آن از فهرست تروریست ها اذعان کرده است.

در اینجا، این سوال مطرح می شود که کشورهای اقدام کننده به عادی سازی روابط در شورای همکاری خلیج فارس، چگونه می توانند با وارد شدن گروهی که آنرا شبه نظامی می خوانند، به روند سیاسی در یمن موافقت کنند؟ چگونه شد که واشنگتن نام انصارالله را از فهرست گروه های تروریستی حذف کرد، درصورتیکه کشورهای حوزه خلیج فارس، این جنبش را تروریستی می دانند؟

از این رو، مخالفت تهران با پیوستن عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به مذاکرات هسته ای احتمالی در آینده، بی دلیل نبوده است، بلکه پس از بررسی عمیق اوضاع و مواضع ضد و نقیض این کشورها در قبال ایران در خصوص بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی طی بیش از چهار دهه گذشته، صورت گرفته است.

این مساله، همزمان با تلاش های کشورهای اروپایی و در صدر آن ها فرانسه برای مطالبه وارد شدن ریاض به مذاکرات هسته ای آینده، از رویکرد جدی پاریس در پذیرفتن سیاست دولت سابق امریکا درخصوص دستیابی به امتیازات سعودی پرده برمی دارد.

مساله هسته ای ایران، میان تقویت نقش رهبری تهران در منطقه و خطراتی که آینده عادی سازی را تهدید می کند، می تواند نشان دهنده دغدغه کشورهای حوزه خلیج فارس از آینده توافقی باشد که تهران، شکست آن را نشانه وابستگی اقتصادی در منطقه و مصادره تصمیم گیری های منطقه ای می داند.

درحالیکه امریکا پیشتر از تصمیم خود برای مذاکره با هم پیمانان اروپایی خود درباره توافق هسته ای با ایران، خبر داده بود، تهران نسبت به مشروط كردن بندهای توافق هسته ای به طرح های محور امريكايی صهيونيستی كه تلاش دارد معامله قرن ترامپ را انجام دهد و اسرائیل را از راه عادی سازی روابط با کشورهای عربی به قدرتی نظامی و سیاسی در منطقه تبدیل کند، هشدار داد.

"ماجد الشرهانی"

پربیننده ترین خبرها