تکرار حملات به پایگاه عین الاسد؛ چوب ادب یا.. ؟

تکرار حملات به پایگاه عین الاسد؛ چوب ادب یا.. ؟
جمعه 15 اسفند 1399 - 13:19

بدون شک تکرار حملات موشکی به نیروهای آمریکایی و برجسته ترین پایگاه عین الاسد مهم ترین پایگاه غرب عراق که ترامپ با افتخار از آن دیدن و خزانه داری آمریکا نیز 2 میلیارد دلاربرای آن هزینه کرد،  برآمریکا سنگینی کرده زیرا واشنگتن هنوز از ناکامی رادارها و برج های مراقبت محکم در رهگیری موشک ها، در اوج سرگردانی است.

العالم- نظرکده

برخی ناظران معتقدند هدف گیری نیروهای امریکایی از یک سال و نیم پیش یعنی از زمان ترور دو فرمانده بزرگ قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس آغاز شده و دلیل آن را غیر قابل قبول بودن حضور آمریکا در عراق می دانند.

ناظران افزودند: حضور آمریکا بر ادامه درگیری ها و هم چنین به بهانه حضور داعش و ادامه بحران های امنیتی و مشکلات داخلی عراق مبتنی است.

این ناظران تصریح کردند: دلایل رسانه ها برای توجیه حضور امریکا درعراق به بهانه گروه وهابی داعش؛ پس ازعملیات ترور فرماندهان پیروزی بی تاثیر شده از این رو حمله به نیروهای آمریکایی علیرغم غیر قانونی بودن حضور آمریکا پس از تصمیم پارلمان عراق مبنی بر درخواست خروج نیروهای آمریکایی از عراق، آغاز و تاکنون ادامه دارد.

ناظران افزودند: ارتش آمریکا با فشار بر برخی گروه ها وارد عراق شد و نفوذ رسانه ای و امنیتی زیادی اعمال کرد و فضایی برای مقبولیت و مشروعیت خود در این کشور علیرغم غیر قانونی بودن حضور نیروهای امریکایی پس از تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ایجاد کرد.

ناظران تاکید کردند هدف گیری نیروهای آمریکایی تا زمان حضور به عنوان قدرت اشغالگر نظامی در عراق ،ادامه خواهد داشت و هشدار دادند امریکا با نفوذ در نهادهای امنیتی و سوء استفاده از تناقض های عراق در همه صحنه ها از طریق رسانه ها و سازمان های مدنی که در همه زمینه ها درگیری به وجود آورده ، برای بقای خود تلاش می کنند.

در مقابل نیز برخی کارشناسان راهبردی عراق اعلام کردند حضور امریکا در عراق بر اختلافات سیاسی این کشور متکی است .

آنان افزودند: این اختلاف و موضع گیری امریکا بدون شک بر مردم عراق تاثیر دارد اما بیشتر مردم با تایید مراجع مذهبی و افراد فرهیخته در مخالفت با حضور و لزوم مقابله با اشغالگران امریکایی دست به تظاهرات زدند افرادی که ابدا به قوانین و توافق های بین المللی و حاکمیت عراق احترام نمی گذارند و همواره به چوب ادب نیاز دارند.

جامعه عراق پس از هدف گیری نیروی های آمریکایی، احساس عزت و سرفرازی می کنند و این واقعیت را می داند که امریکا نمی تواند آنها را بمباران کند و بکشد و غیر نظامیان را بترساند بدون اینکه شاهد واکنشی باشد، این پاسخ سه روز پس از ارتکاب جنایت در حق نیروهای الحشد الشعبی با حمله مستقیم به پایگاه امریکایی عین الاسد همراه شد.

آنان افزودند: پایگاه عین الاسد دارای باند فرودگاه، پایگاه حفاظتی و دفاعی و پایگاههای آموزشی است و دولت عراق زمانی که خواهان خروج نیروهای امریکایی بود ترامپ گفت این پایگاه دو میلیارد دلار هزینه داشت و برای ترک این پایگاه باید این مبلغ را به آنان بازگردانند.

ناظران افزودند: دقت هدف گیری پایگاه عین الاسد با موشک،بیانگر سیاست حمله در برابر حمله است که مقاومت در منطقه علیه این پایگاه امریکایی دارای برج های مراقبت بدان تکیه کرد و ضد هوایی ها و راداراها نتوانست موشک های قدیمی گراد را شناسایی و ره گیری کند افزون بر عناصر داعش که امریکا از سوریه برای تقویت این پایگاه آورده است.

از سوی دیگر خبرنگاران مسائل امریکا تاکید دارند امریکا تا الان نتوانسته گروه مسئول هدف گیری پایگاه عین الاسد عراق را معرفی کند این حملات تنگنای بزرگی برای دولت بایدن است زیرا حزب جمهوری خواه با اعمال فشار بر وی خواسته تا سیاست شتاب زده ترامپ را برای پاسخ به این حملات اعمال کند و اینکه دولت بایدن باید کمی درنگ کند تا عاملان این حملات مشخص شود .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها