حمله خانواده الهذلول به آشفتگی سیاسی دولت عربستان

حمله خانواده الهذلول به آشفتگی سیاسی دولت عربستان
پنج‌شنبه 21 اسفند 1399 - 14:02

دادگاه تجدیدنظر ریاض حکم صادر شده درمورد لجین الهذلول را تایید کرد. این فعال حقوق زنان عربستانی برای رفع تمامی اتهاماتی که به وی نسبت داده شده بود و برای لغو حکم پنج سال و هشت ماه حبس و ممنوع الخروجی اش به این دادگاه مراجعه کرده بود.

العالم-در گوشی

طبق نوشته های خواهر الهذلول، قاضی دادگاه از لجین که ماه گذشته پس از سه سال حبس آزاد شده بود پرسید که آیا از اعمال گذشته خود پشیمان است و عذرخواهی می کند؟ و لجین پاسخ داده بود که هرگز جرمی مرتکب نشده است. این نشان می دهد که حکومت عربستان به راحتی با تحت فشار گذاشتن افراد، درصدد گرفتن اعتراف از آنها ولو به دروغ است. کاری که نتوانست لجین را وادار به آن کند.

لجین دیروز چهارشنبه پیش از رسیدن به دادگاه گفت که امیدوار است دادگاه حکم صادر شده علیه او را تعدیل کند. اما این حکم مجددا تایید شد و خواهر وی لینا الهذلول که خارج از عربستان اقامت دارد، تاکید کرد که این تصمیم دادگاه تجدیدنظر بدان معنا است که "عربستان انگلستان، اتحادیه اروپا و هلند را رژیم هایی تروریستی می داند و ارتباط با آنها را نیز اقدامی تروریستی تلقی می کند".

وی افزود:" این اقدام دادگاه خطایی استراتژیک است. عربستان صداقت خود را به عنوان یک متحد استراتژیک از دست می دهد و هرروز غیر قابل اعتماد بودن خود را به جهانیان ثابت می کند. امروز آشفتگی سیاسی این حکومت روشن است. بدست آوردن دوستان و متحدان جدید نباید به قیمت از دست دادن متحدان قدیمی باشد. با بی پروایی تان دوست قدیم و جدید را از دست می دهید و مردم تاوان آن را می پردازند".

اتهام لجین ارتباط با دولت های متخاصم شامل انگلستان، اتحادیه اروپا و هلند و همچنین ارتباط با سازمان عفو بین الملل و سازمان های حقوقی دیگر است.

حکومت عربستان در ماه می 2018، 7 نفر از فعالان مشهور از جمله تعدادی فعال حقوق زنان را بازداشت کرد. دقیقا در روزی که قانون اجازه رانندگی به زنان در عربستان تصویب شد، دیوان پادشاهی عربستان با این فعالان تماس گرفت و آنها را از هرگونه گفتگوی رسانه ای برحذر داشت.طبق بیانیه صادر شده از سازمان دیده بان حقوق بشر در می 2018، از بین فعالان بازداشت شده، لجین الهذلول، ایمان النفجان و عزیزه الیوسف کسانی بودند که در دفاع از حقوق زنان در عربستان نقش برجسته ای داشتند.

سارا لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه این سازمان گفت: اقدامات اصلاحی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای اصلاح طلبان واقعی عربستان ایجاد نگرانی می کند. به نظر می رسد تنها جرم این فعالان این بود که قبل از محمد بن سلمان خواستار آزادی رانندگی زنان شده‌اند".

مطالبات فعالان عربستانی بن سلمان را به جنون کشاند و وی را به سرکوب وا داشت تا ثابت کند که اصلاحاتش بر همه چیز اولویت دارد حتی اگر با سرشت جهان اسلام سازگار نباشد. دستگیری لجین الهذلول در سال 2014 و زمانی که تنها 25 سال داشت و حبس 73 روزه وی به دلیل اینکه در مرزهای امارات و عربستان رانندگی کرده بود، این مسئله را به خوبی اثبات می کند.

به گفته آژانس خبری رسمی عربستان، اتهامات اولیه ای که حکومت عربستان به فعالان بازداشت شده وارد کرد، "تجاوز از اصول دینی و ملی و ارتباط مشکوک با دولت های خارجی" بود. همچنین این تفسیر تکراری و پلیدانه از هدف فعالیت آنها فراموش نشد :" تضعیف امنیت و ثبات کشور و صلح اجتماعی و لطمه زدن به انسجام ملی".

لجین الهذلول در اولین اظهارات خود پس از آزادی اش، به دیپلمات های خارجی که قبل از جلسه چهارشنبه در خارج از دادگاه مخصوص پرونده های تروریسم در ریاض جمع شده بودند ، گفته بود:" باید امیدوار باشیم که حکم مجازات تغییر کند یا اندکی تعدیل شود". اما دادگاه تجدیدنظر اتهام "تحریک به تغییر نظام و خدمت به دولت های خارجی" هذلول را تایید کرده و حکم پنج سال و هشت ماه حبس وی را با تعلیق دو سال و ده ماهه، قطعی کرد.

پربیننده ترین خبرها