مقام روس: ترکیه در زمینه خرید اس-۴۰۰ تسلیم آمریکا نمی‌شود

مقام روس: ترکیه در زمینه خرید اس-۴۰۰ تسلیم آمریکا نمی‌شود
جمعه 22 اسفند 1399 - 17:01

رئیس سازمان فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه می‌گوید ترکیه در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نخواهد شد و دومین سامانه پدافند موشکی را نیز از مسکو خریداری خواهد کرد.

العالم - اروپا

علی‌رغم تاکید مکرر دولت جدید آمریکا مبنی بر تداوم تحریم‌ها علیه ترکیه تا زمانی که از سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» دست بکشد، اما یک مقام ارشد روس گفت که آنکارا در برابر این فشارها تسلیم نخواهد شد.

«دیمیتری شوگایف» رئیس سازمان فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه امروز (جمعه) با تاکید بر مقاومت ترکیه در برابر فشارهای آمریکا، گفت باور دارد که آنکارا می‌تواند دومین سامانه اس-۴۰۰ را نیز از کشورش خریداری کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شوگایف در این‌باره توضیح داد: «آنها (آمریکا) مخالف ارائه هر نوع تدارکات [توسط روسیه] به هر کشوری هستند. به‌طور خاص، آنها با ترکیه مشکلاتی دارند و ما نیز از آنها آگاه هستیم».

وی همچنین افزود: «شرکای ترکی ما همچنان بر این موضوع که [خرید اس-۴۰۰] یک مسئله امنیت ملی آنهاست، ثابت قدم و آگاه هستند. باور دارم که در [فروش دومین اس-۴۰۰] پیشرفت خواهیم کرد».

پیش از این، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه درخصوص تنش‌ها بر سر خرید سامانه پدافندی از روسیه گفته بود: «سیاستگذاران آمریکایی باید درک کنند که این موضوع چقدر برای ما جدی است. این [موضوع] در قلب نگرانی‌های امنیت ملی ما قرار دارد. تصمیم ترکیه در قبال اس-۴۰۰، یک‌شبه اتخاذ نشد».

آمریکا در ماه آذر، صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس این سازمان را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها