نامه تخت روانچی به گوترش در باره حملات اخیر به پایگاه غیرقانونی آمریکا در عین الاسد/ ایران برخی ادعاها درباره هرگونه مداخله در حملات موشکی را ردکرد

نامه تخت روانچی به گوترش در باره حملات اخیر به پایگاه غیرقانونی آمریکا در عین الاسد/ ایران برخی ادعاها درباره هرگونه مداخله در حملات موشکی را ردکرد
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 08:33

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل هرگونه مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در حملات اخیر به پایگاه غیرقانونی آمریکا در «عین الاسد» را رد کرد.

العالم - ایران / سیاسی

«مجید تخت‌ روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک روز گذشته (یکشنبه) طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن رد هرگونه مداخله جمهوری اسلامی ایران در حملات اخیر به پایگاههای نظامی غیرقانونی آمریکا در عراق، حملات هوایی اخیر آمریکا علیه نیروهای عراقی را بعنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

تخت روانچی با رد برخی ادعاها درباره هرگونه مداخله ایران در این حملات موشکی گفت: «جمهوری اسلامی ایران چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در هرگونه حمله مسلحانه علیه فرد یا ارگان‌های آمریکا در عراق مشارکت نداشته است».

وی با تأکید بر این نکته ادامه داد: «بنابراین ما هرگونه ادعا درباره دخالت ضمنی یا صریح در حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم. چنین اتهاماتی کاملاً بی‌اساس، نامعتبر و نادرست است».

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک در ادامه نامه خود به دبیرکل سازمان ملل همچنین «حملات غیرقانونی ۲۵ فوریه (هفتم اسفندماه) علیه نیروهای عراقی در امتداد مرز سوریه» را محکوم کرد.

تخت روانچی گفت: «چنین اقدامات خطرناکی که بر اساس تفسیر خودسرانه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به اشتباه توجیه می‌شود، نقض حاکمیت کشورهای منطقه تلقی می‌شود و نماد نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است».

وی خاطرنشان کرد که چنین حملاتی تنها اوضاع پرتنش منطقه را تشدید کرده و عملاً در راستای منافع گروههای تروریستی در این کشورها است.

روانچی خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

در پی حمله موشکی روز ۱۳ اسفندماه به پایگاه نیروهای آمریکایی «عین الاسد» در استان «الانبار» واقع در غرب عراق، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و به دنبال این واقعه آمریکا مدعی شد «گروه‌های تحت حمایت ایران» در عراق این حمله را انجام داده‌اند.

حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد بعد از حملات هوایی اخیر ایالات متحده به مرز عراق و سوریه انجام شد، در آن حمله یکی از اعضای گروههای مقاومت عراق جان خود را از دست داد. این اولین اقدام نظامی غیرقانونی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

مطابق با مصوبه دی ماه سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق از جمله در عین الاسد غیرقانونی محسوب می‌شود.

پربیننده ترین خبرها