حکایت مخالف سوری که پس از 10 سال از بحران این کشور همچنان در رویاست

حکایت مخالف سوری که پس از 10 سال از بحران این کشور همچنان در رویاست
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 09:25

پس از گذشت 10 سال از بحران سوریه و تمام ویرانی ها و نابودی هایش برای مردم این کشور، رئیس به اصطلاح ائتلاف ملیِ "نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه" درحالی دوباره به صحنه بازگشته که سخنان وی نه تنها گویای واقعیت نیست بلکه بازتاب صدای مردم سوریه هم نمی باشد.

العالم-کشکول

نصر الحریری دوباره از طریق شبکه الجزیره به صحنه آمده و با آنچه به "ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه" نامیده می شود، خود را "نماینده قانونی ملت سوریه و انقلاب و آرمان های آن" معرفی می کند. درحالی‌که هیچ یک از سخنانش بیانگر آرمان ها، افکار و حتی دیدگاه ملت سوریه چه آن دسته از مردمی که داخل سوریه زندگی می کنند چه آنهایی که در اردوگاه ها به سر می برند، نسبت به بحرانی که 10 سال در آن زندگی کرده اند، نیست. بحرانی که بخش زیادی از توانایی های کشور را به سود کشورهایی از بین برد که خواهان نابودی سوریه و حذف آن از معادلات تصمیم سازی و نفوذ در منطقه بودند.

الحریری بنابر اظهاراتش، معتقد است که در مرحله ای حساس و مهم رهبری را به عهده گرفته است. این اظهارات بسیار مهم است ولی لازم بود الحریری برای ملت سوریه توضیح دهد که در حال حاضر از کدام رهبری صحبت می کند و برای آنها روشن کند که این ائتلاف عملا چه کارکردی دارد؟ و اینکه چند نفر از سوریه ای هایی که اکنون در اردوگاه ها زندگی می کنند الحریری را نماینده خود و مطالباتشان می دانند؟ و آیا الحریری در حالی‌که از وضعیت سخت و غم انگیز زندگی آنها بی خبر است، حق این را دارد که از جانب آنها صحبت کند؟

بیشتر پاسخ هایی که نصر الحریری ارائه داد نمایشی بودند و درواقع نشان دهنده ناپختگی نگاه او به بحرانی است که 10 سال است کشور را گرفتار کرده است. این شیوه سخن گفتن سالهاست که منسوخ شده و همگان می دانند که بحران سوریه را حل نخواهد کرد. بعد از این سالیان جنگ، همه به یقین رسیده اند که تنها راه حل خروج از بحران گفتگو است. این همان راهی است که دولت ها و سازمان های بین المللی که به طور جدی پیگیر حل و فصل بحران سوریه هستند از آن حمایت می کنند. هر راهی خارج از این چهارچوب، صرفا اجرای برنامه هایی است که با توجه به تفاوت ها در آرمان ها، افکار و دیدگاه های مردم سوریه، علیه منافع آنها عمل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها