الاخبار: شکست آمریکا و عربستان سعودی برای تغییر معادلات در مأرب

الاخبار: شکست آمریکا و عربستان سعودی برای تغییر معادلات در مأرب
چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 09:57

در حالی که آمریکا فکر می‌کرد ائتلاف متجاوز سعودی خواهد توانست در مأرب پیشروی کند، ولی پس از دستاوردهای نیروهای یمنی، چاره‌ای جز امتیازدهی به صنعاء ندارد.

العالم - یمن

پس از آنکه «تیموتی لیندرکینگ» نماینده ویژه آمریکا در یمن، در پی رفع مطالبات عربستان سعودی در جنگ علیه یمن بود، این بار در تلاش است که فعالیت دیپلماتیک خود را افزایش دهد.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، دولت یمن اما به خوبی از عمق و تداوم مشارکت آمریکا در تجاوز به مردم این کشور آگاه است و انتظار ندارد واشنگتن از سقف مطالبات خود که برای جنبش انصارالله مطرح کرده بود، کوتاه بیاید.

انصارالله که رسما به پیشنهادات آمریکا پاسخ نداد، در رسانه‌ها تأکید کرد، طرح واشنگتن به معنای «بازگشت محاصره به صورت دیپلماتیک بر اساس شروط ریاض» است که در این صورت، وضعیت آینده یمن از وضعیت کنونی این کشور خطرناکتر خواهد شد.

به گزارش الاخبار، از همین روی، دولت یمن به طرفهای مقابل فهماند که اگر تجاوز به خاک این کشور ادامه داشته باشد و درخواست آمریکا برای صلح، درخواست برای تسلیم شدن باشد، عملیات نیروهای یمنی در خاک سعودی نیز ادامه پیدا خواهد کرد

منابع آگاه خبر دادند، سعودیها طی روزهای گذشته به لیندرکینگ گفته بودند که موازنه نظامی را در یمن و به ویژه شهر راهبردی «مأرب» به سود خود تغییر خواهند داد و مدعی شدند که حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای آزادسازی مأرب نیز متوقف شده است.

سعودیها پس از ارسال تجهیزات نظامی و نیروهای جدید به مأرب، به فرستاده آمریکا گفتند که موفق شده‌اند جبهه‌های عملیاتی «تعز» و «حجه» را نیز فعال کنند و در آن، دستاوردهایی داشته‌اند. به همین دلیل لیندرکینگ به آمریکا بازگشت و مدعی شد که منتظر پاسخی از سوی دولت یمن است.

به گزارش الاخبار، مطابق معمول، محاسبات سعودیها با پیروزیهای نیروهای یمنی به هم ریخت و عملیات در اطراف مأرب ادامه یافت. این در حالی است که ارتش یمن موفق شده است در تعز، ابتکار عمل را در دست گیرد و در حال ادامه عملیات در حجه است.

پس از پیشروی نیروهای یمنی، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در یمن تماس گرفت و مدعی شد که واشنگتن «از تمامیت ارضی و ثبات یمن حمایت می‌کند». گریفیتس هم پس از آن، گفت که هر گونه «فرآیند سیاسی، مستلزم آتش‌بس در کشور [یمن]، بازگشایی فرودگاه صنعاء و کاهش محدودیت بندرگاههاست».

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به این اظهارت گفت: «ما با خروج نیروهای آمریکایی و کارشناسان از جنگ، کنار گذاشتن سلاحهای آمریکایی و خارج کردن آن و ابلاغ به نیروهای دریایی آمریکا برای لغو محاصره، منتظر عمل هستیم. این چیزی است که انتظار آن را داریم».

رسانه‌های اماراتی هم خبر دادند که دولت آمریکا در پی ارائه امتیازاتی به صنعاست تا بتواند آن را پای میز مذاکره بکشاند و طرح آتش‌بس فراگیر را که انصارالله با آن مخالفت کند، بپذیرد. در همین راستا، لیندرکینگ هم مدعی شد که احتمال دارد در مذاکره با صنعاء، پیشرفتهایی حاصل شود.

طرح آمریکا به انصارالله، توقف حمله به مأرب در ازای امتیازات مشروط مانند بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندرگاه الحدیده بود، مشروط به اینکه با اجازه عربستان سعودی انجام گیرد. کما اینکه پروازها نیز باید به کشورهای محدودی صورت گیرد که عضو ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی هستند.

منابع آگاه وابسته به دولت یمن هم خبر دادند، کشورهای غربی به ویژه آمریکا از مدتها پیش در تلاش هستند که بتوانند عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب را متوقف کنند، ولی صنعاء هیچ اهمیتی به این تلاش نمی‌دهد و در پی تداوم عملیات است.

به گفته این منابع، آخرین تلاشهای آمریکا، ترسیم خط قرمز در مرزهای «الجوف» است، نه مأرب؛ هر چند که این دو استان از نظر جغرافیایی به هم وصل هستند. به گفته کارشناسان، آمریکا تا چند مدت پیش، فکر می‌کرد که طرحهای نظامی ائتلاف و ارتباطات ریاض با قبایل مأرب و گروههای تروریستی حاضر در این استان، مانع سقوط این استان خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها