نشست مسکو؛ استقبال افغانستان از «رد بازگشت امارت طالبان»

نشست مسکو؛ استقبال افغانستان از «رد بازگشت امارت طالبان»
جمعه 29 اسفند 1399 - 13:24

در بیانیه‌ مشترک پایانی نشست مسکو آمده است که براساس قطعنامه ۲۵۱۳ سال ۲۰۲۰ شورای امنیت سازمان ملل در مورد پایان جنگ در افغانستان، 4 کشور شرکت‌کننده در این نشست از بازگشت «امارت اسلامی» حمایت نمی‌کنند.

العالم - اروپا

نشست یک روزه «تروئیکای گسترده» با حضور نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز پنج‌شنبه در شهر مسکو برگزار شد. در این نشست هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان نیز حضور داشتند.

در بیانیه‌ مشترک پایانی چهار کشور فوق آمده است که براساس قطعنامه ۲۵۱۳ سال ۲۰۲۰ شورای امنیت سازمان ملل در مورد پایان جنگ در افغانستان، این کشورها از بازگشت «امارت اسلامی» حمایت نمی‌کنند.

در این بیانیه‌ مشترک همچنین از طالبان خواسته شده است که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به دنبال عملیات بهاری مثل سال‌های گذشته نباشند.

آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در این بیانیه از طرف‌های گفت‌وگوهای بین‌افغانی نیز خواسته‌اند که هرچه زودتر در مورد مسایل اساسی از جمله اساس «دولت آینده‌ صلح‌آمیز و پایدار» و آتش‌بس همه‌جانبه گفت‌وگو کنند.

طبق این بیانیه، در توافق صلح؛ حقوق تمام افغان‌ها از جمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان و اقلیت‌ها باید حفظ شود.

وزارت خارجه‌ افغانستان از این بیانیه‌ مشترک استقبال و تأکید کرده است که جمهوری اسلامی یگانه ساختار فراگیر و قابل قبول برای تأمین مشارکت سیاسی، کثرت‌گرایی، برابری شهروندی و حفظ نظم و ثبات در یک جامعه‌ی متنوع و متکثر مانند افغانستان است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه که امروز (جمعه، ۲۹ اسفند) منتشر شده، آمده است که بیانیه‌ی مشترک پایانی نشست صلح مسکو گامی به جلو در راستای آغاز مذاکرات جدی برای رسیدن به صلحی مبتنی بر خواست مردم افغانستان است.

در این اعلامیه آمده است که افغانستان اجرای قطع‌نامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای مسئول قراردادن و پابندی طالبان به تعهدات‌شان از جمله پایان دادن به خشونت‌ها و قتل‌های سازمان‌یافته و قطع رابطه‌ی این گروه با سازمان‌های تروریستی مهم می‌داند.

وزارت خارجه از تأکید بیانیه‌ مشترک بر حفظ حقوق شهروندان نیز حمایت کرده و گفته است: «حفظ دست‌آوردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به‌شمول حقوق بشری شهروندان و ساختارهای دموکراتیک، مهم‌ترین پیش‌زمینه برای دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار در کشور می‌باشد.»

این وزارت در ادامه تأکید کرده است که افغانستان برای آغاز مذاکرات بامحتوا و جدی روی مسایل اساسی از جمله تأمین آتش‌بس و رسیدن به راه حل سیاسی جامع که منجر به ختم جنگ و صلح دایمی در کشور شود، آماده است.

این درحالی است که عبدالله عبدالله نیز که در رأس هیأت دولت افغانستان به روسیه رفته بود، روز گذشته در نشست مسکو گفت که هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند با جنگ و به زور اراده‌ی خود را بر دیگران تحمیل کند.

عبدالله همچنان گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان آماده است با طالبان در هر سطح و درباره‌ی تمام قضایا و موضوعات مورد علاقه‌ی دو طرف بدون کدام پیش‌شرطی بحث و مذاکره کند.

او همچنان در مورد مذاکرات دوحه گفت که در برخی از موارد آجندای مذاکرات پیشرفت‌هایی صورت گرفته و حکومت افغانستان توقع دارد که این روند سرعت پیدا کند.

به‌گفته‌ی او، دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حل سیاسی عادلانه، پایدار و با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی، دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته از جمله حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور براساس اراده‌ی مردم باور کامل دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها