یونیسف: نیروهای امنیتی میانمار بیش از ۶۰ مدرسه را اشغال کردند

یونیسف: نیروهای امنیتی میانمار بیش از ۶۰ مدرسه را اشغال کردند
جمعه 29 اسفند 1399 - 21:23

صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی در میانمار بیش از ۶۰ مدرسه و مرکز دانشگاهی را در سراسر کشور اشغال کرده‌اند که نشانگر تشدید بیشتر بحران است.

العالم - آمریکا

یونیسف و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل در بیانیه مشترک گزارش دادند که دستکم در یک حادثه، نیروهای امنیتی میانمار هنگام ورود به محل، دو معلم را مورد ضرب و شتم قرار داده و چندین نفر دیگر را زخمی کردند.

در بیانیه مشترک یونیسف آمده است که این حوادث نشانه تشدید بحران فعلی است و بیانگر نقض جدی حقوق کودکان است. تحت هیچ شرایطی مدارس نباید توسط نیروهای امنیتی مورد استفاده قرار بگیرند.

یونیسف و سازمان آموزش علمی فرهنگی سازمان ملل همچنین هشدار دادند که اشغال مدارس، بحران یادگیری تقریباً ۱۲ میلیون کودک و جوان در میانمار را تشدید می‌کند که به دلیل همه گیری کرونا و متعاقب آن تعطیلی گسترده مدارس، تحت فشار زیادی بوده‌اند.

آژانس‌های حمایت از حقوق کودکان سازمان ملل از نیروهای امنیتی میانمار خواستند محل های اشغال شده را فوراً تخلیه کنند و اطمینان حاصل کنند که این مکان‌ها توسط پرسنل نظامی یا امنیتی مورد استفاده قرار نگیرند.

یک ماه و نیم از کودتای اول فوریه (۱۳ بهمن) در میانمار می‌گذرد و جنبش اعتراضی سراسری در شهرهای مختلف این کشور ۵۴ میلیون نفری همچنان ادامه دارد و به فلج شدن اقتصاد و فعالیت‌های دولتی منجر شده است.

ادامه اعتراضات و سرکوب‌ها در حالی است که ساماندهی تظاهرات و همچنین پوشش تصویری اعتراضات توسط شهروند-خبرنگاران به علت قطع اینترنت موبایل دشوار شده، هر چند هنوز ارتباط اینترنتی از طریق غیرموبایل امکان پذیر است. قطع خدمات اینترنت موجب به تاخیر افتادن جلسه استماع برای محاکمه "آنگ سان سوچی" رئیس برکنار شده دولت شد که قرار بود از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند اما اعلام حکومت نظامی گسترده در شهر یانگون نشانه‌ای از عزم رهبران نظامی برای اداره گسترده‌تر امور امنیتی با سربازان ارتش بجای نیروهای پلیس است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها