شیخ یاسین نمُرده است؛ گسترش ایدئولوژی مقاومت در سراسر فلسطین

شیخ یاسین نمُرده است؛ گسترش ایدئولوژی مقاومت در سراسر فلسطین
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 12:15

ساعت بیست و چهار دقیقه بامداد 22 مارس 2004، رژیم صهیونیستی خواست با ترور شیخ احمد یاسین، رهبر جنبش حماس، ارکان این جنبش را متزلزل کند و کمر آن را بشکند.

العالم- تحلیل روز

رژیم صهیونیستی غافلگیر شد از اینکه فهمید شیخ یاسین یک جسم نیست بلکه ایدئولوژی است که در خون فرزندان این جنبش ریشه دوانده است و به همین دلیل است که او همچنان زنده است و خودش را در معادلات بین‌المللی تحمیل می‌کند تا هیچ طرفی نتواند به صورت علنی یا مخفیانه علیه فلسطین توطئه بچیند و مقاومت فلسطین همواره جلوی دیدگان جهانیان بماند... .

در عقیده رژیم اشغالگر، شیخ احمد یاسین یک فرد مسن و ویلچرنشینی نبود که کارهای شخصی‌اش را به سختی می‌تواند انجام دهد، بلکه این رژیم او را پدر معنوی هر مبارز و شهادت‌طلب فلسطینی می‌دانست و لذا خواست با ترور او، روحش را از جسم مبارزان فلسطینی خارج کند. یاسین در بدترین شرایط جسمی به‌سر می‌بُرد و پزشکان مرگ طبیعی او را 36 سال قبل از ترورش، پیش‌بینی می‌کردند.

ولی "ارئیل شارون" نخست‌وزیر وقت صهیونیست‌ها برای دستیابی به اهداف سیاسی‌اش و برای جلب رضایت صهیونیست‌ها، به‌ویژه در شرایطی که مقاومت و عملیات‌های استشهادی مبارزان آرامش در فلسطین اشغالی را بر هم زده بود، برای ترور شیخ ویلچرنشینی، که شنوایی‌اش را هم از دست داده بود، برنامه‌ریزی کرد. شارون خیال می‌کرد با ترور یاسین، ارکان حماس به لرزه درخواهد آمد.

ولی این جنبش به سرعت جانی دوباره به خود بخشید و "عبدالعزیز الرنتیسی" را به عنوان رهبر خود برگزید که او نیز همان ماه توسط صهیونیست‌ها ترور شد. البته ترور شیخ یاسین با انتقاد برخی اسرائیلی‌ها نیز همراه شد. یک پروفسور اسرائیلی در این‌باره گفته است: "ترور یاسین هرگز فایده‌ای برای اسرائیل نداشت؛ زیرا تجربه، قدرت حماست را "جایگزین کردن" رهبری بدیل ثابت کرده است."

تجربه امروز نیز نشان داده که قدرت و مهارت حماس فقط در تربیت رهبرانی بی‌نظیر نیست بلکه معادله بازدارندگی آن بقای رژیم اشغالگر را بدون ترور و کشتار ناممکن کرده است. تصور کنید اگر شیخ یاسین و الرنتیسی در شرایط کنونی ترور می‌شدند آیا سرزمین‌های اشغالی به تلی از آتش مقاومت تبدیل نمی‌شد؟! مقاومتِ امروز مقاومتِ زمان ترور شیخ یاسین الرنتیسی نیست و بسیار قدرتمند شده؛ این بدان معناست که ترورها نتوانست ارکان جنبش مقاومت حماس را بلرزاند و در مرحله‌ای قرار داریم که حماست بدون اینکه رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد، خود را به عنوان شریکی سیاسی تحمیل کرده است.

خلاصه آنکه، حماس یک ایدئولوژی است که بذرش را شیخ یاسین در سرزمین فلسطین پاشیده و با خون شهدا آبیاری می‌شود و ریشه‌های آن در ذهن و قلب فلسطینیان تا آزادسازی سرزمین‌شان ریشه دوانده است.

اسراء البحیصی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها