طرح مرده سعودی برای پایان دادن به جنگ بی‌سرانجام!

طرح مرده سعودی برای پایان دادن به جنگ بی‌سرانجام!
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 18:06

کارشناسان و ناظران معتقدند، در عین حال که طرح ابتکاری رژیم سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن مرده متولد شده است ولی در آن از زبانِ طرف پیروز استفاده شده است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند، رژیم سعودی طرح پایان جنگ یمن را پیشنهاد داد تا وانمود کند که به دنبال صلح در یمن است. در حالی‌که ریاض عامل اصلی تجاوز و جنگ علیه یمن محسوب می‌شود.

کارشناسان سیاسی معتقدند، رژیم سعودی طوری در این طرح عمل کرده که گویی بی‌طرف در جنگ یمن است و هیچ ارتباطی با جنگ ندارد و بحران، یمنی- یمنی است.

کارشناسان با اشاره به اینکه هیچ مساله جدیدی در طرح سعودی دیده نمی‌شود، تصریح کردند که هدف نهایی ریاض این است که خود را حامی صلح و یمنی‌ها را مخالف صلح معرفی کند.

کارشناسان استراتژیک نیز می‌گویند، رژیم سعودی از طریق پیشنهاد چنین طرح و آمریکا با اظهارنظر مثبت درباره آن، تلاش می‌کنند به افکار عمومی جهان بگویند که به دنبال برقراری صلح و ثبات در یمن هستند ولی انصارالله چنین امری را رد می‌کند.

به گفته کارشناسان، جنگ یمن، حکومت سعودی را بسیار تضعیف کرده و این رژیم جایگاه خود را در جهان عرب و جهان اسلام از دست داده است و به دولت دست‌نشانده و مطیع برای آمریکا تبدیل شده است. در مقابل، انصارالله که با موشک‌ها و پهپادهای بومی و پیشرفته خود تاسیسات نفتی سعودی‌ها را هدف قرار می‌دهد، اراده خود را بر جامعه جهانی تحمیل کرده و برای هرگونه مذاکراتی با طرفِ بحران برگ برنده دارد.

کارشناسان سیاسی معتقدند، ابتکار عمل امروز در دست ملت یمن است و این ملت سرنوشت جنگ را یکسره خواهد کرد، و عربستان سعودی نیز با این طرح پیشنهادی خود نشان داد که سلاحی باری پیروزی ندارد و نمی‌داند چگونه از این بحران خارج شود.

پربیننده ترین خبرها