واکنش اتحادیه اروپا به طرح ادعایی عربستان برای پایان جنگ یمن

واکنش اتحادیه اروپا به طرح ادعایی عربستان برای پایان جنگ یمن
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 13:40

اتحادیه اروپا در واکنش به طرح ادعایی عربستان برای پایان یافتن جنگ یمن تصریح کرد که دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر تنها راه حل پایان دادن به جنگ یمن است.

العالم ـ اروپا

دفتر سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که تمام طرف‌های درگیر، از طریق تعامل با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، بدون فوت وقت آتش بس برقرار کرده و مذاکرات صلح را آغاز کنند.

این در حالی است که فیصل بن فرحان آل سعودی وزیر امورخارجه سعودی دیشب (دوشنبه) از ابتکار عمل ریاض برای آتش بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش بس با نظارت سازمان ملل و موافقت انصارالله اجرایی می‌شود.

ادعای عربستان در این باره درحالی است که چند ساعات پس از اعلام طرح یاد شده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی چندین نقطه در صنعا از جمله فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف حملات هوایی قرار دادند.

در همین پیوند «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: ما منتظر اعلام آتش بس و شکسته شدن محاصره از سوی عربستان و آمریکا بودیم نه اعلام «طرح ابتکاری» ریاض.

وی در توئیتی افزود: عربستان و آمریکا پیش از "اعلام طرح ابتکاری" باید جدیت خود را برای برقراری صلح با ورود کشتی‌هایی دارای مجوز به بندر الحدیده نشان می‌دادند.

الحوثی شرط موافقت انصارالله با آتش بس را نیز موافقت ائتلاف متجاوز سعودی و آمریکا با جزییاتی دانست که از سوی یمن برای چشم‌انداز راه حل صلح جامع در این کشور ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک دولت سابق آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌ رو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

پربیننده ترین خبرها