ابتکار صلح بنام یمن بکام سعودی!

ابتکار صلح بنام یمن بکام سعودی!
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 10:18

خبر: دیروز وزیر خارجه سعودی از طرحی ابتکاری برای پایان دادن به جنگ در یمن خبر داد و البته هم آمریکا و هم دوستان منطقه ای سعودی آن را ستایش کردند.

تحلیل:

- چنانکه انصارالله تاکید کرده است این طرح سعودی حاوی هیچ نکته تازه ای نیست و فقط سعودی را در قالب کشوری معرفی می‌کند که اولاً خواهان صلح در یمن است ثانیاً دست برتر را در جنگ با یمنی‍‌ها دارد و بالاخره از سر خیرخواهی و نه استیصال این پیشنهاد کریمانه را داده است!
- واقعیت میدان نبرد در یمن اما چیز دیگری است؛ اولاً انصارالله در مارب گلوی سعودی را بشدت می‌فشارد و با رفع اشغال مارب، شمال یمن را از وجود سعودی‌ها و نیروهای هادی پاکسازی کامل خواهد کرد. ثانیاً جنوب یمن هیچ علاقه ای به حضور دولت هادی نشان نمی‌دهد چنانکه هفته پیش در اثر حمله مردم عدن به قصر معاشیق، نخست وزیر و وزرای دولت هادی مجبور به گریختن از قصر شدند. ثالثاً سعودی این روزها در یمن تنهای تنهاشده و حتی بن زاید آخرین بازمانده در ائتلاف متلاشی شده دریمن حضوری رسمی و اعلامی در کنار بن سلمان در یمن ندارد و بالاخره استدلال اولیه سعودی در حمایت از دولت هادی مدت‌هاست هیچ خریداری در هیچ کجای دنیا ندارد.
- سعودی در حالی که چاره ای جز پذیرش شکست در جنگ ۶ ساله یمن ندارد مدت‌هاست می‌کوشد تا بشکلی آبرومند و با حفظ حداقل‌هایی از دستاورد صحنه جنگ را ترک کند. در همین حال سعودی اصرار دارد از تشکیل دولتی با نگاهی معطوف به اسلام سیاسی در کنار مرزهای جنوبیش ممانعت بعمل آورد. پیشنهاد تخفیف فشارها بر فرودگاه صنعا و بندر الحدیده در ابتکار جدید سعودی بدنبال نشاندن انصارالله پشت میز مذاکرات است و در واقع هدفی جز اعطای فرصتی برای تجدید قوای سعودی ندارد. اما انصارالله اساسا سعودی را دشمنی خارجی می‌داند که تنها وظیفه و تکلیفش ترک یمن، پایان اشغال و واگذاری مساله یمن به یمنی‌هاست. سعودی یا این تکلیف را انجام خواهد داد یا مجبور به انجام آن خواهد شد؛ چند روز دیگر جنگ سعودی_یمنی وارد ۷ سالگی خود می‌شود جنگی که بنا بود بزعم بن سلمان سه هفته ای و با برتری سعودی پایان یابد!

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها