بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی در سایه برگزاری چهارمین انتخابات کنست طی دو سال

بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی در سایه برگزاری چهارمین انتخابات کنست طی دو سال
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 21:57

مراکز رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی اسرائیل صبح امروز باز شد، این چهارمین انتخابات در فلسطین اشغالی طی دو سال اخیر یعنی از دسامبر 2018 که بنیامین نتانیاهو در تلاش برای جلوگیری از تحقیقات کیفری درباره پرونده‌های اتهامی‌اش، سومین کابینه‌اش را منحل کرد.

العالم- کشکول

صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی از صبح امروز در پای صندوق‌های رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی حاضر شده‌اند. این انتخابات که چهارمین انتخابات طی دو سال اخیر محسوب می‌شود، سرنوشت سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم را مشخص خواهد کرد. این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که این رژیم فاقد برنامه‌های سیاسی و ائتلاف‌های واقعی است و هیچ‌یک از احزاب موفق به تشکیل کابینه‌ای پایدار نشده‌اند و نتانیاهو نیز پایگاه مردمی خود را در سایه تداوم تظاهرات مردمی، که مخالف بقای او در قدرت هستند، تا حدود زیادی از دست داده است.

مهم‌ترین تحول در این دوره از انتخابات افراطی‌تر شدن اسرائیلی و نگرانی‌شان از تداوم بن‌بست سیاسی و ادامه شکنندگی کابینه‌ها است. لذا احزاب سیاسی برای مهار کردن این نگرانی‌ها، به شهرک‌نشینیان وعده چپاول بخش اعظمی از اراضی فلسطینیان را داده‌اند.

این دوره از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در شرایطی برگزار می‌شود که اوضاع اقتصادی و بهداشتی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و عملکرد منفی دولت نتانیاهو در مهار آن، وخیم شده است هر چند برخی نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی اندک حزب لیکود به رهبری نتانیاهو است.

دودستگی‌ها، احزاب‌گرایی و تشتت سیاسی

دودستگی‌ها، حزب‌گرایی‌ها و تشتت‌های بی‌سابقه سیاسی که امروز محافل سیاسی در رژیم صهیونیستی شاهد آن است مسلما به یک بحران بی‌سابقه در نتیجه انتخابات منجر خواهد شد. همانطور که نظرسنجی‌ها احتمال تشکیل ائتلافی متشکل از احزاب راستگرا، میانه و چپ‌گرا را رد می‌کند و از سوی دیگر، اکثریت احزاب با تشکیل کابینه‌ای به ریاست نتانیاهو، که انتظار می‌رود کرسی‌های بیشتری را تصاحب کند، مخالفت می‌کنند. در حالی‌که پارلمان رژیم صهیوینستی که 120 عضو دارد و نفش بارزی در حیات سیاسی اسرائیلی ایفا می‌کند، بزرگ‌ترین نهاد قانونگذاری و سیاسی محسوب می‌شود و وظیفه‌اش قانونگذاری است و بر عملکرد دولت‌ها نظارت می‌کند.

دودستگی‌های حزبی در اردوگاه‌های راست‌گراها، چپ‌گراها و میانه‌روها امروز دغدغه مهم اسرائیلی‌ها شده و آنها نگران فروپاشی رژیم از داخلش هستند.

آیا احتمال برگزاری پنجمین دور از انتخابات کنست وجود دارد؟

تمام سیگنال‌های سیاسی به این سوال پاسخ می‌دهد، و ما اینجا از اظهارات "امجد شهاب" تحلیلگر امور اسرائیلی کمک می‌گیریم که تأکید کرده بحران سیاسی اسرائیلی حتی بعد از پنجمین انتخابات- طی دو سال- ادامه خواهد یافت مگر اینکه یک زلزله سیاسی مانند "معجزه" اتفاق بیفتد و این احتمال قوی وجود دارد که انتخابات برای پنجمین بار برگزار خواهد شد. "احمد منی" تحلیلگر سیاسی نیز گفته است که چنین انتخاباتی هرگز به پایان بحران سیاسی و تشکیل کابینه‌ای پایدار منجر نخواهد شد و حتی اگر بعد از این انتخابات دولتی تشکیل شود آن قوی نخواهد بود؛ زیرا اگر کابینه متشکل از چپ‌گراها یا راست‌گراها باشد، پایدار و باثبات نخواهد بود، زیرا تشکیل کابینه مبتنی بر معادله "1+50%" است از این‌رو اگر شخصی از ائتلاف خارج شود ائتلاف تضعیف و کابینه منحل خواهد شد.

به رغم تلا‌ش‌های نتانیاهو برای بهره‌گیری از تحرکات سیاسی‌اش در مدار کشورهای عربی، از جمله عادی‌سازی با برخی حکام عربی، ولی به عقیده ناظران، رژیم صهیونیستی منتظر پنجمین انتخابات کنست نیز باید باشد؛ زیرا که اتهام‌های فساد نتانیاهو و پیامدهای شیوع ویروس کرونا و نیز کاهش محبوبیت حزب لیکود شانس نتانیاهو را برای نخست‌وزیری کمتر کرده است.

خبرنگار شبکه خبری العالم، امروز سه‌شنبه گزارش داد که انتخابات امروز در فلسطین اشغالی شاهد دودستگی‌های شدید و اقبال ضعیف مردم است. هر چند انتظار می‌رود یک دولت کاملا راستگرا توسط نتانیاهو تشکیل شود ولی اوضاع سیاسی این رژیم برگزاری پنجمین دور از انتخابات را حتمی کرده است.

پربیننده ترین خبرها