پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی بر فراز نوار مرزی عراق و سوریه

پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی بر فراز نوار مرزی عراق و سوریه
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 10:07

منابع عراقی از پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی بر فراز نوار مرزی عراق با سوریه خبر دادند و به عدم اطلاع فرماندهان عراقی از علت این پروازها اشاره کردند.

العالم - عراق

به گزارش السومریه، یک منبع امنیتی عراقی از کشته شدن یک نظامی عراقی و زخمی شدن دو نفر دیگر بر اثر درگیری با تروریست‌های داعش در «طوزخورماتو» در شرق استان صلاح الدین عراق خبر داد.

این منبع بیان کرد: تروریست‌های داعش به نیروهای پلیس در روستای «بئر احمد» در غرب «طوزخورماتو» در نود کیلومتری شرق تکریت حمله کردند که درگیری سختی درگرفت که به کشته شدن یک نظامی و زخمی شدن دو نفر دیگر منجر شد. درگیری‌ها هنوز ادامه دارد و نیروهای کمکی به روستا برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق رسیده‌اند.

تحرکات نظامیان آمریکا در نوار مرزی عراق با سوریه

یک منبع امینتی از تحرکات نظامیان آمریکایی در مناطق صحرایی در نوار مرزی عراق با سوریه خبر داد و اعلام کرد: بالگردهای آمریکایی به شکل گسترده در حال پرواز بر فراز مناطق صحرایی در بخش «القائم» در غرب الانبار به سمت نوار مرزی با سوریه هستند.

این منبع بیان کرد: مناطق صحرای القائم در حالی شاهد پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی است که اوضاع امنیتی در این مناطق با حضور نیروهای عراقی از ثبات برخوردار است و این مناطق از سوی نیروهای امنیتی و حشد شعبی و عشایری امن شده است.

منبع عراقی افزود: فرماندهان عراقی از علت این پروازهای گسترده بالگردهای آمریکایی اطلاعی ندارند.

از سوی دیگر «محمد البهادلی» کارشناس عراقی امور امنیتی بر ضرورت مقابله با طرح‌های آمریکا در نینوا تاکید کرد.

وی افزود: دولت باید در راستای توقف طرح‌های آمریکا در موصل و پروژه جدید برای ایجاد پایگاه نظامی که مساحت زیادی در شرق موصل به خود اختصاص می‌دهد، حرکت کند.

البهادلی گفت: بر اساس اطلاعات فاش شده از منابع نزدیک به آمریکایی این پایگاه شامل؛ استراحتگاه نظامیان، انبار مهمات، باند جنگنده ها و بالگردهاست.

وی فاش کرد: اطلاعات اولیه از نیت آمریکایی‌ها برای انتقال یکی از پایگاه‌های اصلی خود در عراق به پایگاه موصل و قرار دادن آن به عنوان مرکز شروع طرح‌های خود علیه گروه‌های حشد شعبی و نیروهای امنیتی و نیز قرار دادن آن به عنوان مرکز ویژه مطالعات سیاسی برای دخالت در امور داخلی عراق، حکایت دارد.

این کارشناس عراقی تاکید کرد: دولت از این جزییات ساده هم خبر ندارد و ملت عراق چه انتظاری از این دولت و نقش حاکمیتی و امنیتی آن می‌تواند داشته باشد.

وی بر ضرورت دادن مجال به نیروهای امنیتی و حشد شعبی برای پایان دادن به آنچه نظامیان آمریکایی در ایجاد مستعمره جدید در موصل شروع کرده‌اند، تاکید کرد.

این در حالی است که «رشاد کلالی» مسئول اتحادیه میهنی کردستان عراق در «مخمور» در استان نینوا گفت: هیچ اطلاعاتی درباره واقعیت احداث پایگاه نظامی آمریکا در کوه «قراجوغ» در داخل مخمور آنگونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، وجود ندارد.

وی ضمن تایید حضور نظامیان آمریکایی در ناحیه «قراجوغ» افزود: آنها فقط حضور دارند اما تاکنون اطلاعاتی مبنی بر شروع به احداث پایگاه نظامی در این کوه از سوی آنها وجود ندارد.

کلالی به پروازهای شناسایی آمریکایی‌ها بر فراز منطقه و روستاهای اطراف آن هم اشاره کرد.

جزییات طرح امنیتی نیمه شعبان

نشست امنیتی در ستاد فرماندهی عملیات فرات مرکزی حشد شعبی در کربلا برگزار شد.

«علی الحمدانی» فرمانده عملیات فرات مرکزی حشد شعبی عراق اعلام کرد: در این نشست محورهای کاری براساس طرح صادره از رئیس ستاد برای همه نیروهای شرکت کننده در طرح امنیتی ویژه نیمه شعبان مشخص شد.

وی افزود: همچنین در این نشست طرح عملیات در کربلا و استان‌های مجاور و نحوه استقرار نیروها بررسی شد.

از سوی دیگر «عبد علی الدیراوی» معاون مدیر عملیات حشد شعبی عراق اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی از امروز پنجشنبه شروع به استقرار در بخش‌های تعیین شده برای تامین مراسم میلیونی نیمه شعبان خواهند کرد. سازمان حشد شعبی همه امکانات برای موفقیت طرح امنیتی نیمه شعبان را فراهم کرده است.

الدیراوی بیان کرد: براساس دستورات رئیس ستاد سازمان حشد شعبی و معاونت عملیات همه امکانات برای موفقیت طرح بسیج شده‌اند و امکانات خدماتی، پزشکی، لجستیکی و اطلاعاتی در کار خواهد بود. هماهنگی عالی میان ارتش و پلیس و بقیه نیروهای شرکت کننده در عملیات ویژه مراسم نیمه شعبان وجود دارد.

وی افزود: فرماندهی عملیات فرات مرکزی حشد شعبی همه امکانات و توان را برای موفقیت طرح به کار گرفته است.

استراتژی جدید سازمان مبارزه با تروریسم عراق علیه داعش

«عبدالوهاب الساعدی» رئیس سازمان مبارزه با تروریسم عراق به استراتژی این سازمان علیه داعش و تغییر شیوه علیه تکفیری‌ها اشاره کرد که به گفته وی سبب ممانعت از اقدامات تروریستی داعش شده است.

وی از استقرار 100 تک تیرانداز برای نابودی بازمانده‌های داعشی خبر داد و اینکه در جریان عملیات موسوم به «شیرآماده» در مناطق کوهستانی و صعب العبور، بیش از 320 غار و مخفیگاه تروریست‌ها نابود شده است.

کشف مخفیگاه‌های داعشی و دستگیری تکفیری ها در کرکوک

اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق از کشف مخفیگاه‌ها و تونل‌های داعشی و دستگیری چهار تروریست در مناطق مختلف کرکوک خبر داد.

خنثی سازی 154 بمب در غرب الانبار

منابع امنیتی عراقی در الانبار از خنثی سازی 154 بمب از سوی پلیس الانبار در جریان عملیات جستجو در منطقه «حدیثه» در غرب الانبار خبر دادند.

انجام مرحله سوم طرح خندق راهبردی نفتخانه

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق از انجام مرحله سوم پروژه خندق راهبردی «نفت‌خانه» در شمال شرق دیالی به منظور حفظ میادین نفتی و تاسیسات راهبردی و دفع خطر تروریسم از آن خبر داد.

وی افزود: خندقی که طول آن 20 کیلومتر خواهد بود راهبردی و برای تامین امنیت مناطقی در عمق دشت‌ها و تپه‌ها خواهد بود.

الحسینی به دفع هفت حمله داعش طی ماههای گذشته اشاره کرد و اینکه خون‌های زیادی برای تامین نفت‌خانه ریخته شده است تا داعش نتواند به این منطقه راهبردی نفوذ کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها