موانع فراروی بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای

موانع فراروی بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای
چهارشنبه 11 فروردين 1400 - 13:19

در حالی‌که مقام‌های دولت جدید آمریکا به‌ویژه جو بایدن بر مواضع‌شان درباره توافق هسته‌ای تأکید می‌کنند، رسانه‌های آمریکایی عقب‌نشینی بایدن از مواضع و وعده‌های قبلی خود را به شخصیت ضعیف او ربط می‌دهند که تلاش می‌کند کنگره به‌خصوص جمهوری‌خواهان را که مواضعی خصمانه علیه ایران و توافق هسته‌ای دارند و نیز لابی صهیونیستی را راضی سازد.

العالم- کشکول

بایدن که در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای را تصمیم اشتباه توصیف کرد و می‌گفت که تحریم‌ها علیه ایران به روابط میان آمریکا و همپیمانان غربی‌اش آسیبب زده است، اینک که وارد کاخ سفید شده است در تلاش برای سرپوش گذاشتن به عقب‌نشینی‌اش از مواضع قبلی خود مبنی درباره این توافق، ایران را مسئول رسیدن توافق هسته‌ای به این مرحله معرفی می‌کند.

اینکه بایدن از ایران می‌خواهد کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را متوقف کند و درباره توافق جدیدی که شامل برنامه هسته‌ای ایران و نقش منطقه‌ای ایران، آن هم پیش از لغو تحریم‌ها، وارد مذاکره شود، بدین معناست که این شخص از تمام مواضع و وعده‌های خود درباره این توافق عدول کرده است.

پایگاه خبری "اکسیوس" آمریکا، روز گذشته بخشی از تلاش‌های ناامیدانه دولت بایدن جهت سرپوش گذاشتن به این بدقولی‌ها و تلاشش برای انداختن توپ به زمین ایران را فاش کرد و به نقل از منابع "مطلع" آمریکایی نوشت که "سه مانع اصلی" فراروی دولت بایدن جهت تماس با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور وجود دارد و این موانع کاملا ایرانی است!!.

طبق ادعای منابع مذکور، موانع اصلی عبارتند از "نبود کانال‌های ارتباطی مستقیم، دودستگی در اداره ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری قریب‌الوقوع در ایران". منابع مذکور افزودند: "آمریکا پیشنهاد کرده این روند با آزاد کردن پول‌های ایران در کره جنوبی آغاز شود و ایران نیز گام‌هایی را در راستای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد. اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است."

بدیهی است که این ادعاهای اکسیوس صحت ندارد و مردود است؛ زیرا نبود کانال‌های تماس مستقیم میان ایران و آمریکا موضوع جدیدی نیست؛ ایران با امریکا به صورت مستقیم مذاکره نمی‌کند بلکه از طریق گروه 5+1، که خروجی آن توافق هسته‌ای بوده است. اما سخن گفتن درباره دودستگی‌ها در ایران، ادعایی کاملا سخیف است؛ رهبری ایران همواره تأکید کرده که فقط در مقابل لغو کامل تحریم‌های آمریکا است که ایران کاهش تعهدات هسته‌ای خود را متوقف می‌کند. از سوی دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هیچ ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و ایران به توافق هسته‌ای به عنوان یک موضوع ملی نگاه می‌کند و این دیدگاه با تغییر دولت‌ها در ایران تغییر نمی‌کند.

بدیهی است که گزارش اکسیوس به نقل از "منابع مطلع آمریکایی" تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی و سرپوش گذاشتن به اختلافات در دولت جو بایدن است که شخصیت‌های میانه‌رو، محافظه‌کار، افراطی و صهیونست‌زده در ان حضور دارند.

آخرین واکنش ایران به مواضع ضد و نقیض دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای، از زبان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شد. ظریف در توییتی خطاب به رییس‌جمهور آمریکا نوشت: "رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در سال 2019: به صورت تاسف‌باری خنده‌دار است که وزارت خارجه آمریکا الان از ایران می‌خواهد به همان توافقی پایبند باشد که دولت ترامپ از آن خارج شد. آقای بایدن، دولت شما همان مسیر ترامپ را ادامه داده است در حالی‌که تلاش می‌کند از تحریم‌های غیرقانونی وی به عنوان اهرم استفاده کند. ترک عادات زننده‌ موجب مرض است. زمان ترک این یکی فرارسیده است."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها