حکم احضار بن سلمان در دادگاه آمریکا؛ آیا وقت آن نرسیده که نافرمانی کند؟!

حکم احضار بن سلمان در دادگاه آمریکا؛ آیا وقت آن نرسیده که نافرمانی کند؟!
چهارشنبه 11 فروردين 1400 - 22:01

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز شکایت نامه ای را که خدیجه چنگیز و نیز سازمان دموکراسی "داون" در دادگاه کلمبیا در امریکا علیه بن سلمان ولیعهد عربستان و افرادی دیگر به اتهام قتل خاشقچی تنظیم کردند، منتشر کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

هفته گذشته سازمان داون اعلام کرد که به همراه خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی، علیه بن سلمان در دادگاه کلمبیا اقامه دعوی کرده است. بن سلمان نیز این شکایت قضایی را از طریق واتساپ و پست پیشتاز دریافت کرده است. در این شکایت نامه آمده است که بن سلمان و دیگر مسئولان سعودی تعمدا به ربودن و شکنجه و ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا ومدافع دموکراسی، در کنسولگری عربستان در ترکیه اقدام کردند.

"ساره لی ویلسن" مدیر اجرایی سازمان داون گفت: ما به بازخواست شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در دادگاه قضایی به سبب قتل جمال خاشقچی ملزم و پایبند هستیم و از موافقت قاضی با درخواستمان کمال تشکر و قدردانی را داریم.

حال به نظر می رسد که با وجود اظهارات اخیر انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا که از قاتل نامیدن بن سلمان امتناع کرده بود، آمریکا نمی خواهد پرونده جنایت قتل خاشقچی را ببندد. بلینکن بر اهمیت روابط با عربستان تاکید کرد در حالی که گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، بن سلمان را متهم کرد که قتل خاشقچی بنا به دستورات او بوده است. این بدین خاطر است که امریکا می خواهد عربستان را هرچه بیشتر بدوشد تا ملیاردها دلار به اقتصاد آمریکا تزریق کند و این علاوه بر مساله سازش با رژیم اشغالگر و اعمال فشار بر فلسطینی ها و مبارزه با گروههای مقاومت در منطقه و فتنه انگیزی میان ملت ها و دولتهاست.

بن سلمان که به عرش قدرت در عربستان چشم دوخته است، بر این باور است که راه رسیدن به هدف از واشنگتن عبور می کند؛ از این رو حدود یک تریلیون دلار به ترامپ بخشید و از طرح ترامپ برای حذف مساله فلسطین از طریق "معامله قرن" حمایت کرد و بحرین و سودان و امارات و مغرب را به سازش با رژیم اشغالگر تشویق و ترغیب کرد و با محور مقاومت و گروههای مقاومت اعم از حزب الله و حماس و جهاد اسلامی و انصارالله و حشدالشعبی راه دشمنی در پیش گرفت. و دو میلیون دلار برای ترمیم چهره اش در غرب هزینه کرد و امروز می خواهد 50 میلیون درخت بکارد و...

پس از خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره اقامه دعوی علیه بن سلمان، انتظار می رود که خزانه عربستان دلارهای بیشتری وارد خزانه آمریکا کند تا شاید از بن سلمان چشم پوشی کنند در صورتی که اگر در بحران یمن با حکمت و خردمندی عمل می کرد و ازدخالت در امور کشورهای دیگر امتناع می ورزید و بخش اندکی از اموالی را که به آمریکا اعطا کرد، برای مردم کشورش هزینه می کرد، رضایت خاطر آنها را قطعا جلب می کرد؛ اما این تبعیت و وابستگی ذلت بار به بیگانگان اجازه نمی دهد تا بن سلمان تمرد کند و یا دست به اعتراض بزند. نظام آل سعود درواقع توسط استعمارگر انگلیسی تاسیس شد تا یک ماموریت را اجرا کند؛ ماموریتی که پدربزرگ بن سلمان آغاز کرد و عموهای او ادامه دادند و خود اینک با دقت تمام آن را عملی می کند و البته چاره ای و گزینه ای دیگر به جز انجام این ماموریت ندارد.

پربیننده ترین خبرها