پارادوکس وزیر سعودی و اظهارات وی درباره عادی‌سازی با صهیونیست‌ها

پارادوکس وزیر سعودی و اظهارات وی درباره عادی‌سازی با صهیونیست‌ها
شنبه 14 فروردين 1400 - 20:08

وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان آمریکا با بیان این‌که "نمی‌دانم عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک است یا خیر"، مدعی شد که عادی‌سازی با این رژیم هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و هم از منظر امنیتی فوق‌العاده سودمند خواهد بود.

العالم- کشکول

البته، "فیصل بن فرحان" عادی‌سازی سعودی با صهیونیست‌ها را منوط به این دانست که اسرائیل "طرح صلح عربی" که به "طرح سعودی" معروف است، بپذیرد.

طرح صلح عربی از سوی "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه وقت سعودی در اجلاس سران عرب در بیروت در سال 2002 با چشم انداز طرح صلح خاورمیانه و با هدف تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967، بازگشت آوارگان و عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح شد.

در حالی‌که رژیم صهیونیستی این طرح را کاملا رد کرده، رژیم‌های مرتجع عربی با تحریک مبدع این طرح، یعنی ریاض، برای عادی‌سازی با این رژیم مسابقه می‌دهند.

موضوع قابل توجه در اظهارات وزیر خارجه سعودی، که یکی از شاهزاده‌های دریاری نیز هست، این است که وی مدعی شده "نمی‌داند توافق عادی‌سازی میان کشورش و اسرائیل نزدیک است یا خیر"، به این معنا که این توافق هر زمانی می‌تواند حاصل شود و او اصلا عادی‌سازی را رد و یا محکوم نکرده است بلکه به گفتن این مساله که زمان توافق را نمی‌داند، بسنده کرده است.

بدیهی است که این عدم آگاهی به این دلیل است که شخصی که توان اعلام عادی‌سازی با رژیم اسرائیل را دارد، شخص "محمد بن‌سلمان" ولیعهد است و بسیار روشن است که موعد این توافق دور نیست و اعلام رسمی آن در گرو اطمینان‌خاطری بن‌سلمان از حجم حمایت دولت بایدن از او برای تکیه زدن بر کرسی پادشاهی است، و اگر این اطمینان حاصل شود این شاهزاده لحظه‌ای در امضای توافق درنگ نخواهد کرد.

این حقیقت است که دوستان بن‌سلمان در تل‌آویو از زمان عادی‌سازی آگاه هستند و در جدیدترین اظهارنظر در این‌باره، "ایلی کوهن" وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفته که احتمال می‌رود سه کشور عربی، از جمله عربستان سعودی، توافق‌های جدیدی را با اسرائیل در آینده نزدیک امضا کنند.

یک مساله قابل توجه دیگر در اظهارات بن فرحان این است که در حالی از زمان عادی‌سازی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که همزمان درباره مزایای این پدیده صحبت می‌کند و با قاطعیت می‌گوید که " عادی‌سازی با اسرائیل هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و هم از منظر امنیتی فوق‌العاده سودمند خواهد بود".

خلاصه آنکه به حکومت سعودی بایستی به خاطر داشتن چنین رئیس دستگاه دیپلماسی تبریک گفت؛ سیاستمداری که نمی‌داند کشورش چه زمانی با اسرائیل عادی‌سازی می‌کند ولی از مزایای چشمگیر چنین توافقی بسیار آگاه است!!!.

پربیننده ترین خبرها