جنجال بر سر واکسن آکسفورد-آسترازنکا

جنجال بر سر واکسن آکسفورد-آسترازنکا
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 12:42

سکته مغزی غیرعادی گروهی از افراد پس از دریافت واکسن آکسفورد - آسترازنکا جنجال های زیادی در جهان به وجود آورده است.

العالمدرگوشی

علیرغم اینکه واکسن آسترازینکا در مقایسه با واکسن های دیگر کم هزینه است (هر دوز حدود 5/2 یورو) و در یخچال عادی نیز قابل نگهداری است اما بروز لخته های خونی مغزی در افرادی که واکسن زده‌اند، نگرانی های زیادی ایجاد کرده به گونه‌ای که برخی از کشورها مانند آلمان ،فرانسه و کانادا تصمیم گرفتند رده های سنی که این واکسن را دریافت می کنند را محدود کنند.

در همین راستا نیز بلغارستان تزریق واکسن را به تعویق انداخت و تحقیقاتی درباره مرگ زنی که یک هفته پیش در این کشور واکسن زده بود آغاز شده است، تحقیقات اولیه ای حاکی است این زن به دنبال سکته قلبی فوت کرده است.

تایلند نیز مانند جمهوری دموکراتیک کنگو طرح خود برای تزریق واکسن را به تعویق انداخت، هلند، ایرلند و هم چنین اندونزی، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسلونی و اسپانیا موقتا تزریق این واکسن را متوقف کردند.

اتریش نیز استفاده از واکسن‌های آسترازینکا را به دنبال فوت یک پرستار ناشی از لخته شدن خون وی پس از واکسن متوقف کرد و استونی، لتونی، لوکزامبورگ و لیتوانی نیز تزریق این واکسن ها را متوقف کردند.

بر اساس تازه ترین آمارهای بریتانیا به نقل از سازمان دارو و محصولات بهداشتی بریتانیا، 30 مورد نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازینکا گزارش شده که نسبت به گذشته 25 مورد افزایش داشته است 22 مورد نیز لخته خون همراه با کاهش پلاکت ها و . 8 مورد مشکلات لخته خون و کاهش پلاکت در افرادی که واکسن اکسفورد آسترازینکا به آنان تزریق شده تا تاریخ 24 مارس گذشته ثبت شده است.

گفتنی است بریتانیا اولین کشور جهان است که واکسن آسترازینکا اکسفورد را دریافت کرد و وزارت بهداشت اعلام کرد 100 میلیون دوز این واکسن را سفارش داده است

در حقیقت این موضوع نگرانی های زیادی درباره سرنوشت واکسن های دیگر و میزان امنیت و بی اعتمادی مردم به این واکسن ها در سایه تحولات اخیر ایجاد کرده اما اکنون همه نگاهها به سوی سازمان بهداشت جهانی برای دادن جوابی قانع کننده در این خصوص است .

پربیننده ترین خبرها