تردید روسیه در اعتبار جهانی دلار

تردید روسیه در اعتبار جهانی دلار
دوشنبه 16 فروردين 1400 - 11:51

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سیاست های نامناسب اقتصادی و تحریمی ایالات متحده آمریکا، قابلیت اطمینان به دلار را به عنوان پول اصلی زیر سوال برده است.

العالم ـ اروپا

الکساندر پانکین، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با رسانه های روسی افزود: سیاست اقتصادی آمریکا قابلیت اعتبار، اطمینان و راحتی دلار به عنوان واحد پول اصلی را مورد تردید قرار داده است.

وی تصریح کرد: کشورها و شرکت ها به سیاست های ایالات متحده پاسخ می دهند و در تلاشند روش های جایگزینی را برای به حداقل رساندن خسارات اقتصادی و خطرات در تجارت ایجاد کنند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز، لزوم کاهش وابستگی این کشور به سیستم های پرداخت "تحت کنترل غرب" را اعلام کرده بود. وی خواستار کاهش خطرات تحریم ها با روی آوردن به تسویه حساب ها با ارزهای ملی و ارزهای جهانی برای جایگزین دلار شد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۰۰ بسته تحریمی آمریکا علیه روسیه طی ۱۰ سال گذشته و تحریم‌های دیگر بر ضد شرکای این کشور در سالیان اخیر میزان وابستگی روسیه به دلار آمریکا را کاهش داده است.

نتایج تجارت خارجی روسیه نشان می‌دهد که روس‌ها برای تحقق این هدف یعنی کاهش وابستگی به دلار استراتژی مشخصی را دنبال کرده‌اند و از شرکای خود خواسته‌اند طلب آنان را در صورت امکان به دلار پرداخت نکنند و به یورو یا روبل روسیه پرداخت کنند چرا که به اعتقاد روس‌ها روبل بیش از دلار قابل اعتماد است و ثبات خود را در مواجهه با تحریم‌های پی در پی آمریکا به اثبات رسانده است.

طبق آمارهای منتشر شده توسط مرکز رشد مدرسه عالی اقتصاد مسکو، نقش دلار در تجارت خارجی روسیه در سال گذشته به ۵۰ درصد کاهش یافته است حال آنکه سال قبل بیشتر از این میزان بود.

پربیننده ترین خبرها