ماجرای محاصره سفارت امارات در اردن و غائله‌ یک شاهدخت در تحولات این کشور

ماجرای محاصره سفارت امارات در اردن و غائله‌ یک شاهدخت در تحولات این کشور
دوشنبه 16 فروردين 1400 - 22:59

به رغم اینکه رژیم صهیونیستی، در کنار سعودی و امارات، مهم‌ترین متهمان تحولات اخیر در اردن هستند، ولی این رژیم هیچ ابایی از درز اطلاعات به رسانه‌هایش درباره نقش خود در این تحولات ندارد.

العالم- درگوشی

از همان لحظات ابتدایی فاش شدن سناریوی "نا امن کردن اردن"، روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت آحارونوت" مسئول درز اطلاعات درباره نقش اسرائیل، سعودی و امارات در تحولات این کشور بوده است. سناریویی که بازیگران آن شخصیت‌های بلندپایه اردنی بودند از جمله شاهزاده "حسن بن زید" و "عوض الله" رئیس سابق دیوان پادشاهی اردن، که از شخصیت‌های نزدیک به سعودی، امارات و اسرائیل است.

همانطور که یک روزنامه‌نگار اسرائیلی گفته است، "جواد العنانی" نخست‌وزیر اسبق اردن و از نزدیکان به دیوان پادشاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری "عمون" تأکید کرده اسرائیل به شاهدخت "بسمه"- همسر شاهزاده حمزه، ولیعهد سابق اردن که متهم ردیف اول حوادث اردن است- پیشنهاد داده که او را با یک هواپیمای خصوصی به اسرائیل منتقل می‌کند.

بعد از اینکه وزیر خارجه اردن از نقش یک کشور خارجی در تلاشها برای کودتای نافرجام در اردن و نیز انتشار شایعاتی درباره بازداشت سفیر امارات در این کشور خبر داد، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که نیروهای امنیتی، سفارت امارات در امان را به محاصره درآوردند.

یدیعوت آحارونوت همچنین نوشت "کشورهای خارجی که وزیر خارجه اردن در کنفرانس مطبوعاتی به آنها اشاره کرده، عربستان سعودی و امارات هستند. حاکم دبی نیز بعد از فرار همسرش، هیا- خواهر ناتنی ملک عبدالله- با دو فرزندش به لندن، تسویه حساب‌های شخصی با پادشاه اردن دارد."

موضوع قابل توجه درباره این افشاگری‌های روزنامه اسرائیلی، استفاده از زبان تمسخرآمیز هنگام اشاره به نقش اسرائیل در تحولات اخیر اردن است. تصور می‌شد اسرائیل و اردن به دلیل امضای توافقنامه "صلح"!! روابطی متمایز داشته باشند ولی این اتفاقات درس مهمی را به کشورهایی مانند سعودی، امارات، بحرین، سودان و مغرب می‌دهد که به امید "صلح"!! مرزهای خود را چهار طاق بر روی صهیونیست‌ها باز کرده‌اند.

خلاصه آنکه افشاگری‌های روزنامه‌های اسرائیلی به معنای تبرئه کردن سایر توطئه‌گران از تحولات اخیر اردن نیست و اثبات آن، به زمان نیاز دارد و آینده آن را فاش خواهد کرد. ولی موضوعی که نباید نادیده گرفته شود اعتماد به رژیم صهیونیستی و نزدیک شدن به آن است.

پربیننده ترین خبرها