اهداف پشت پرده کودتای نافرجام در اردن

اهداف پشت پرده کودتای نافرجام در اردن
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 17:55

پیامدهای حوادث اخیر اردن با وجود حاکم شدن ثبات نسبی در این کشور همچنان ادامه دارد.

العالم نظرکده

دادستان کل اردن نیز برای حفظ محرمانه بودن تحقیقات نهادهای امنیتی، ممنوعیت انتشار اخبار و مسائل مربوط به شاهزاده حمزه را اعلام کرد. این در حالی است که سازمان دیده بان حقوق بشر از محدودیت آزادی بیان در اردن ابراز نگرانی کرد.

در همین اثنا "فیصل بن فرحان" وزیر امور خارجه عربستان با پیامی از ریاض ، عازم امان شد.واشنگتن پست تاکید کرد هیات سعودی خواهان آزادی باسم عوض الله رئیس دیوان سلطنتی شاه اردن است.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند حوادث اردن ناشی از اعمال فشارهای خارجی از سوی برخی کشورهاست. تحلیلگران می گویند در سایه معامله قرن -که درصدد حذف مساله فلسطین است- و با حربه وامهای کلان پرداختی به اردن به مبلغ 50 میلیارد دلار، مسئولیتی بر دوش اردن گذاشته شده که البته اردن تمایلی به آن ندارد.

با آغاز معامله قرن، کمک های کشورهای عرب خلیج فارس و همچنین امریکا به اردن سرازیر شده که بیشتر کمک ها نیز نظامی بوده و هیچ ارتباطی به گرسنگی و نیازهای مردم اردن ندارد به ویژه که اردن از مشکلات زیادی رنج می برد و کشور ثروتمندی نیست.

تحلیلگران افزودند با توجه به تضعیف اردن و ناتوان نگه داشتن این کشور در تامین نیازهای امنیت ملی برای ساکنانش، کشورهای فرصت طلب درصدد سوء استفاده از این موضوع برآمده اند بویژه اینکه اردن بطور کامل با معامله قرن همکاری نکرد و برخی شرایط به ویژه درخواست محمد بن سلمان مبنی بر اعزام نیرو برای جنگ به یمن را نپذیرفت.

تحلیلگران معتقدند تضعیف ثبات و حاکمیت اردن هم اکنون مورد نظر نیست بلکه اعمال فشار بیشتر به این کشور برای وادار کردن آن به پذیرفتن شروط مورد نظر است و شاید تضعیف امنیتی در مرحله بعدی باشد زیرا عدم ثبات اردن موجب نگرانی همه می شود و هم چنین تاثیر منفی بر رژیم صهیونیستی دارد چرا که این رژیم بصورت فزاینده در بسیاری از کشورهای عربی و بیشتر از همه تشکیلات خودگردان و اردن در حال بازی است و در کشورهایی که به تازگی با این رژیم عادی سازی روابط داشته اند، نفوذ کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند نظام اردن امروز فرصت را برای محدود کردن طمع ورزی های عربستان و امارات با همدستی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مناسب می بیند زیرا اردن از اهمیت ژئو سیاسی در درگیری با دشمن صهیونیستی برخوردار است اما در معامله قرن غافلگیر شد و محمد بن سلمان قول داد همانگونه که از فلسطین عبور کرد اردن را نیز دور بزند و به ویژه حاکمیت خاندان هاشمی بر قدس را به حاشیه براند که موجب نگرانی دوگانه اردن و فلسطین شد.

برخی ناظران هم تاکید دارند حوادث اردن که توطئه نامیده شده به سطح کودتا نرسیده و و اطلاعات کافی برای اثبات آن وجود ندارد.

کارشناسان مسائل اسرائیل اعلام کردند رژیم صهیونیستی توصیه کرده بود رسانه ها در مسائل اردن دخالت نکنند و این مساله را داخلی بدانند.

آنان تاکید کردند اردن برای اجرای طرح رژیم صهیونیستی مهم است نه فقط از آن رو که جایگزینی برای فلسطینیان است بلکه برای اجرای طرح بزرگ صهیونیستی از نیل تا فرات نیز جایگاه ویژه ای دارد از اینرو حوادث کنونی اردن با نظارت و پی گیری های مداوم موساد و رژیم صهیونیستی دنبال می شود.

تحلیلگران معتقدند از نظر آمریکا، اردن فقط سکویی است که بر اساس استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه دارای نقش ویژه ای است و اگر طرحی برای تغییر این نظام وجود داشت در دوره بهار عربی اجرایی می شد اما اکنون حرف از تغییر نظام نیست و هدف اعمال فشار و ایجاد نابسامانی وضعیت اقتصادی است از اینرو اردن از سویی تحت تسلط امریکا و از سوی دیگر صهیونیست ها باقی خواهد ماند.

پربیننده ترین خبرها