درگیری شدید مزدوران عربستان و امارات بار دیگر در جنوب یمن

درگیری شدید مزدوران عربستان و امارات بار دیگر در جنوب یمن
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 13:37

عناصر گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» –-وابسته به ابوظبی- و عناصر دولت مستعفی –یمن -وابسته به ریاض- بار دیگر در جنوب یمن با هم درگیر شدند و تلاشها برای حل اختلافات آنان، راه به جایی نبرده است.

العالم - یمن

در ادامه اشغالگری و جنگ قدرت در جنوب یمن، عناصر وابسته به امارات و عربستان سعودی بار دیگر در جنوب یمن با هم بشدت درگیر شدند.

شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از «محمد النقیب» سخنگوی گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شواری انتقالی جنوب) -وابسته به امارات- گزارش داد که نیروهای «الحزام الامنی» (نیروی نظامی شورای انتقالی) وابسته به ابوظبی در استان «ابین» یمن با عناصر دولت مستعفی –وابسته به ریاض- درگیر شدند.

النقیب تأکید کرد: «موضع دفاعی مستحکم نیروهای الحزام الامنی، نیروهای قبایل و مقاومت، صفوف عناصر تروریستی را در هم شکست؛ با وجود اینکه حجم کمکها [به عناصر وابسته به ریاض] طی ساعات گذشته بسیار زیاد بوده است».

وی با بیان اینکه نیروهای وابسته به عربستان با این اقدامات در تلاش هستند که «دامنه مکان خودکشی و تلفات خود را افزایش دهند»، تصریح کرد، منطقه «خبر المراقشه» شاهد درگیری‌هایی است که از منطقه ساحلی در غرب تا «حید یحیی» در شرق امتداد دارد.

خبرگزاری یمن هم گزارش داد که این درگیریها بیشتر در خبر المراقشه بوده است و با حمله عناصر شورای انتقالی به مواضع نیروهای دولت مستعفی آغاز شده است.

منابع محلی گفتند که این درگیری در خط بین المللی ساحلی که استانهای عدن و ابین را به هم وصل می‌کند، رخ داده است.

به گفته این منابع، طی دو روز گذشته، عناصر شورای انتقالی تجهیزات نظامی زیادی به خبر المراقشه و منطقه «احور» و شهر «زنجبار» ارسال کرده‌اند تا برای مقابله با نیروهای دولت مستعفی در ابین آماده شوند.

به گزارش این خبرگزاری، شورای انتقالی شنبه گذشته با انتشار بیانیه رسمی از نیروهای خود خواست که «برای مقابله با چالشها، در نهایت آمادگی قرار داشته باشند»؛ اقدامی که اشاره ضمنی به آغاز جنگ با نیروهای دولت مستعفی و کنار کشیدن از دولت سهمیه‌ای است که در دسامبر گذشته تشکیل شد.

در این بیانیه تأکید شد که نیروهای دولت مستعفی به نیروهای کمربند امنیتی در احور و خبر المراقشه حمله می‌کنند و همین مسئله «باعث ایجاد یک واقعیت تازه» خواهد شد.

شکست میانجی‌گری بین مزدوران ریاض و ابوظبی

در همین ارتباط، روزنامه «الایام» هم از شکست میانجیگری بین نیروهای دولت مستعفی و عناصر شورای انتقالی خبر داد و گزارش داد، این میانجیگری برای حل اختلاف بین این نیروها صورت گرفت، ولی راه به جایی نبرد.

به گزارش این روزنامه، در این میانجیگری تلاش بر این بود که نیروهای امنیتی و نظامی وابسته به دولت مستعفی که کنترل مناطقی را در خبر المراقشه به دست گرفته بودند، از این منطقه خارج شوند.

یک منبع وابسته به قبایل این منطقه هم گفت که نیروهای دولت مستعفی، پیشنهاد خروج کلی از خبر المراقشه بدون هیچ قید و شرطی را رد کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها