درگیری پلیس، گروه‌های راستگرا و جنبش ضدنژادپرستی در آمریکا+عکس

درگیری پلیس، گروه‌های راستگرا و جنبش ضدنژادپرستی در آمریکا+عکس
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 13:39

درپی وقوع درگیری میان شرکت‌کنندگان در تجمع «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» و اعضای جنبش‌های ضدنژادپرستی در یکی از شهرهای آمریکا، پلیس دوازده نفر را بازداشت کرد.

العالم - آمریکا

تجمع از پیش برنامه‌ریزی شده راست‌گرایان آمریکایی تحت عنوان «جان سفید پوستان اهمیت دارد»، با حضور اعضای جنبش‌های ضد نژادپرستی در خیابان‌ها به خشونت کشیده شد.

به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، بعد از ظهر یکشنبه (به وقت محلی) چند صد عضو گروه‌های راست افراطی در شهر«هانتیگتون بیچ» ایالت کالیفرنیا تجمع کردند و ساعتی پس از شروع این تجمع، تعداد شرکت‌کنندگان به حدود پانصد نفر رسید.

اعضای گروه‌های مختلفی از جمله هواداران قوانین حمل سلاح تا گروه شبه‌نظامی راست افراطی «پسران مغرور» در این تجمع یافته و پرچم‌هایی با نقش علامت گروه‌های خود و شعار‌ «ترامپ ۲۰۲۰» را به احتزاز درآوردند. «ویلیام کوییگ» رهبر گروه «شوالیه‌های سفید وفادار» وابسته به گروه نژادپرست «کوکلاس کلان» نیز در میان شرکت‌کنندگان حضور یافت.

اندکی بعد مأموران پلیس با صف کشیدن در برابر این تجمع‌، شرکت در آن را غیرقانونی اعلام کرده و از آن‌ها خواستند متفرق شوند. همچنین پهپادها و هلیکوپترهای پلیس بر فراز منطقه به پرواز درآمده و پیامک‌هایی برای تلفن‌های همراه حاضران ارسال شد که در آن تجمع‌کنندگان به بازداشت تهدید شده بودند.

از سوی دیگر صدها نفر از اعضای جنبش‌های ضدنژادپرستی در تقابل با راست‌گراها وارد خیابان شده و با آن‌ها درگیر شدند. «توری جانسون» بنیان‌گذار گروه «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در هانتینگتون بیچ نیز با شرکت در این تجمع گفت تفرقه و نفرت در این شهر جایگاهی ندارد.

درگیری میان دو گروه غالباً به‌صورت کلامی بود اما در مواردی، به کتک‌کاری کشید و در نهایت نیروهای پلیس وارد عمل شده و دوازده نفر را بازداشت کردند.


فیلم گرفته شده با پهپاد از تجمع هانتینگتون بیچ

با اینکه از چند روز قبل تبلیغات گسترده‌ای برای تجمعات مشابه در سرتاسر آمریکا صورت گرفته بود، اکثر شهرها یکشنبه آرامی را پشت سر گذاشتند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، رهبران گروه‌های راست افراطی و نئونازی که در حمله به کنگره نیز دست داشتند، در شبکه‌های اجتماعی، نوشته بودند این تجمعات «جهان را به لزره می‌آورد». اما در واقعیت، این فراخوان با استقبال بسیار کمی مواجه شد.

در شهر «رالی» در ایالت کارولینای شمالی که مقامات آن اعلام کرده بودند در صورت لزوم، آماده اعزام نیروهای گارد ملی هستند، فقط تعداد اندکی از هواداران جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در یک پارک تجمع کردند و سروکله حتی یک حامی گروه‌های راست افراطی نیز در خیابان پیدا نشد.

در شهر فیلادفیا، شماری از اعضای گروه‌های ضدنژادپرستی عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر کردند که در حال برگزاری پیک‌نیک و خوردن پیتزا بودند و در شهر نیویورک نیز افراد حاضر در محل تجمع راست‌گرایان در مقابل برج ترامپ به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

در شهر «آلبوکرک» نیز مأموران پلیس ناچار شدند دور تنها فرد حضور یافته در محل تجمع حامیان جنبش جان سفید‌پوستان اهمیت دارد، حلقه بزنند تا از وی در برابر گروه بزرگی از اعضای جنبش ضدنژادپرستی محافظت کنند. در صحنه مشابهی در شهر «فورت ورث» تگزاس، مأموران پلیس به صف شدند تا مانع از هجوم اعضای گروه‌های ضدنژادپرستی به چند فردی شوند که یک پارچه نوشته جان سفید پوستان اهمیت دارد در دست گرفته بودند.

فراخوان اعضای گروه‌های سفید برتر پندار و نژادپرست پس از آن صورت گرفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، ۶ دستور اجرایی برای کنترل مالکیت و حمل سلاح در این کشور صادر کرد. از سوی دیگر، جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات قاتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، روز دوشنبه وارد سومین هفته می‌شود.

روز یکشنبه بعد از آن که پلیس آمریکا با یک شلیک مرگبار در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، محل قتل جورج فلوید، یک مرد سیاه‌پوست ۲۰ ساله را به قتل رساند، بار دیگر خیابان‌ها به صحنه اعتراضات ضد خشونت و نژادپرستی پلیس تبدیل شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها