رئیس جمهوری عراق حکم برگزاری انتخابات در ۱۰ اکتبر آتی را امضا کرد

رئیس جمهوری عراق حکم برگزاری انتخابات در ۱۰ اکتبر آتی را امضا کرد
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 19:43

رئیس جمهوری عراق حکم برگزاری انتخابات در ۱۰ اکتبر آتی را امضا و بر نظارت بین‌المللی بر آن تاکید کرد.

العالم - عراق

به نقل از میدل ایست نیوز: برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در سخنانی با بیان اینکه انتخابات آتی مهم، حساس و تاثیرگذار است و پس از اعتراضات مردمیِ خواهان اصلاحات و تصحیح روندها برگزار خواهد شد، اظهار کرد: حق مردم در انتخاب نمایندگان‌شان به دور از فشار و باج‌خواهی‌ها و سرقت آرایشان، اولویتی اساسی برای برون رفت از مشکلات انباشته شده گذشته به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری عراق در ادامه از همگان خواست تا برای انتخابات و مشارکت جدی در آن و بیان اراده آزادشان، خود را آماده کنند چرا که انتخابات فرصتی برای تحقق خواسته‌های والا و بر حق مردم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید آرای انتخاباتی ما موید انتقال عراق به مرحله‌ای عادلانه‌تر، باثبات‌تر و مستقل‌تر باشد، اظهار کرد: نهادهای دولتی ذیربط باید برای تحقق الزامات برگزاری انتخابات سالم و از میان برداشتن دغدغه‌ها و تردیدهای مردم تسریع کنند؛ دغدغه‌هایی که علت اصلی عدم استقبال شهروندان در انتخابات پیشین بود.

برهم صالح افزود: باید فضای سیاسی مطلوب برای از میان برداشتن درد و رنج‌ها و تحقق عدالت در انتخاب مقامات قوای مقننه و مجریه که قادر به صیانت از حاکمیت و حفظ اقتدار دولت و نهادینه‌سازی عدالت میان شهروندان باشد، آماده شود.

رئیس جمهوری عراق در ادامه بر لزوم همکاری و هماهنگی فعال و جدی میان سازمان ملل و کمیساریای عالی انتخابات برای فراهم‌سازی نظارت بین‌المللی و برگزاری موفقیت‌آمیز فرایند انتخابات در راستای تضمین حاکمیت و احترام به تصمیم مستقل مردم عراق تاکید کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات در شرایطی برگزار خواهد شد که با اپیدمی کرونا و چالش‌های امنیتی در مقابله با تروریسم و قانون‌شکنان دست به گریبان هستیم اما ما بر آگاهی ملت‌مان و همت و اراده دستگاه‌های امنیتی در پذیرش مسئولیت خود در حفظ امنیت انتخابات و رای دهندگان ایمان داریم.

امضای توافق میان سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای حمایت از انتخابات آتی عراق

طبق گزارش میدل ایست نیوز، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا توافقی برای حمایت از انتخابات عراق امضا کردند.

سازمان ملل با استقبال از کمک ۵.۵۱ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از برنامه سازمان ملل در پشتیبانی از توانمندی‌های کمیساریای عالی انتخابات عراق اظهار کرد: این کمک مالی اتحادیه اروپا در حضور کارشناسان انتخاباتی وابسته به سازمان ملل در انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ عراق نقش‌آفرین است.

در همین رابطه، مارتین هوث، سفیر اتحادیه اروپا در عراق گفت: مشارکت گسترده رای‌دهندگان عاملی اساسی در تضمین وجود پارلمان و دولتی به نمایندگی از همه مردم عراق است و ما امیدواریم به مردم این کشور و کمیساریای عالی انتخابات در برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و فراگیر که شایسته اعتماد مردم باشد، کمک کنیم.

این کمک مالی اتحادیه اروپا در چارچوب طرح سازمان ملل برای حمایت از برگزاری انتخابات عراق انجام می‌شود که پیشتر آلمان، هلند، فرانسه کمک‌هایی به ارزش ۱۸.۳ میلیون دلار به عمل آوردند.

برنامه توسعه سازمان ملل به نیابت از هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق در ۸ آوریل گذشته توافقی با اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از برگزاری انتخابات عراق امضا کردند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها