طرح سیا برای ترور رائول کاسترو

طرح سیا برای ترور رائول کاسترو
شنبه 28 فروردين 1400 - 08:17

بنا بر مندرجات یک پرونده طبقه‌بندی‌شده، سیا قصد داشت رهبر کوبا را ترور کند.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس اسناد مندرج در یک پرونده طبقه‌بندی‌شده که به‌تازگی منتشر شده است، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قصد داشت در سال 1960 برای نخستین بار رائول کاسترو، رهبر کوبا را ترور کند. این پرونده روز جمعه از وضعیت «محرمانه» و «طبقه‌بندی‌شده» خارج شد.
بر این اساس، سیا در سال 1960، 10 هزار دلار به یک خلبان پرداخت تا با ترتیب دادن یک سانحه در مسیر پراگ به هاوانا، رائول کاسترو را ترور کند. خوزه رائول مارتینز، خلبانی که برای سیا کار می‌کرد، از این نهاد اطلاعاتی خواسته بود در صورت مرگ در این طرح، 2 پسرش آموزش دانشگاهی دریافت کنند؛ موضوعی که سیا نیز با آن موافقت کرد.
اما در اثنای سفر مارتینز، مرکز سیا در ایالات متحده از واحد ویژه خود در هاوانا خواست این برنامه را لغو کند. اما این خبر در اختیار خلبان قرار نگرفت چون او در آن زمان در حال سفر بود.
جالب اینجاست که خلبان پس از بازگشت به کوبا به واسط اطلاعاتی خود گفت به دلیل نبود موقعیت برای ایجاد تصادف، از انجام مأموریت بازمانده است.
این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که رائول کاسترو 89 ساله، برادر جوانتر فیدل کاسترو، از قصد خود برای خروج از صحنه سیاست کوبا خبر داده است. این تصمیم به معنای پایان 6 دهه حضور خانواده کاسترو در رأس قدرت است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها