از سرگیری روابط تجاری میان سوریه و اردن

از سرگیری روابط تجاری  میان سوریه و اردن
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 11:41

پس از سفرهای اعضای اتاق بازرگانی  اردن به دمشق و تلاش اردن برای افزایش روابط تجاری با سوریه، گذرگاه مرزی اردن-سوریه (جابر نصیب) بازگشایی شد، این گذرگاه دروازه سوریه برای صادرات کالاهای خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

العالم كشكول

پیش از بازگشایی این گذرگاه، هیات‌های اتاق بازرگانی اردن به سوریه عزیمت کرده و روابط میان دو کشور به ویژه امور اداری و اقدامات ضروری برای تبادل کالا و هزینه های حمل و نقل و مالیات ترانزیتی کالاها را بررسی کردند.

گذرگاه مرزی جابر–نصیب میان اردن و سوریه اگوست گذشته پس از ابتلای کارکنان این مرکز به ویروس کرونا تعطیل شد.

بشر الخصاونه نخست وزیر اردن که این گذرگاه را افتتاح کرد به دستور کمیته گذرگاههای مرزی دستور بازگشایی گذرگاههای مرزی برای عبور کامیون ها و مسافران را داد هم چنین وزیر کشور اردن با دادن بخشنامه ای به مدیر امنیت عمومی این کشور، از وی خواست ورود مسافران و کامیون ها از مرزهای زمینی از جمله گذرگاه مرزی نصیب را با رعایت پروتوکل های بهداشتی تسهیل کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند سوریه برای اردن جایگاه مهم اقتصادی دارد زیرا حجم مبادلات کالا میان دو کشور از ابتدای سال 2011 به 500 میلیون دلار رسید اما اکنون به 120 میلیون دلار نمی رسد و دلیل این کاهش تبادل دوجانبه کالا نیز جنگ سوریه و بستن مرزها و هم چنین محدودیت های قانون سزار آمریکا در برخورد با سوریه و هم چنین برخی سیاست های متبادل دو کشورمانند مالیات چه بر واردات سوریه یا حمل و نقل اردن که نیاز به تغییر و اصلاح دارد .

سوریه یکی از شرکای مهم اقتصادی اردن در گذر تاریخ و دروازه ای برای دیگر کشورها بوده زیرا سوریه به موازات مرزهای شمالی اردن و دروازه صادرات کالا به لبنان،ترکیه و اروپا بوده و این تجارت دو جانبه شاهد حجم بالایی از فعالیت های تجاری بوده و امکان اشتغال را فراهم می کند.

تجارت دو جانبه ، واردات و کالاها ، بین دو کشور ماده ای برای تجارت است ، زیرا این تجارت فعالیت تجاری و امکان ایجاد فرصت های شغلی زیادی را تشکیل می داد.

بدون شک سوریه و اردن برای تقویت روابط اقتصادی که تحت تاثیر شرایط سالهای گذشته بوده، در صدد ایجاد روابط اقتصادی خوبی مبتنی بر اصل (برد برد ) هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها