وقت کشی به سبک آمریکایی ها/ دلایل پافشاری آمریکا برای ماندن در عراق چیست؟

وقت کشی به سبک آمریکایی ها/ دلایل پافشاری آمریکا برای ماندن در عراق چیست؟
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 20:19

آمریکا درباره خروج نیروهایش از عراق وقت کشی می کند و در دور اخیر گفتگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، آمریکا مواضعی ضد و نقیض اختیار کرد، این کشور بر آن شد که تمایل جدی برای تخلیه پایگاه های نظامی در حال حاضر ندارد و این امر بر حملات نظامی علیه پایگاه ها و کاروان هایش در کشور افزود.

العالم ـ عراق

ناظران بر این باورند که جو بایدن بر سر کار آمد تا حضور آمریکا در افغانستان و عراق و در تمام پایگاه های آمریکایی در منطقه را تثبیت کند که این سیاست با راهبرد دونالد ترامپ در منطقه متفاوت است. او بارها تاکید کرده بود که امریکا پلیس نیست و پایگاه هایش را کاهش خواهد داد و دیگر وارد جنگ های طولانی مدت نخواهد شد؛ جنگ هایی که همواره خسارت هایی بی شمار برای امریکا به بار آورده است، علت کنار زدن ترامپ از قدرت نیز همین امر بوده است تا این سیاست و راهبرد اجرایی نشود.

کارشناسان سیاسی اما اظهار داشتند که انگیزه های امریکا برای حضور در عراق و بویژه در غرب آن کشور است که بحران سوریه هنوز تمام نشده است و امریکا نیاز دارد تا از مناطق تحت کنترل خود در این کشور محافظت کند. پایگاه های نظامی امریکا در عراق در غرب کشور واقع است تا ارتباط طبیعی میان عراق و سوریه و لبنان را قطع کند. از سوی دیگر طمع آمریکا به عراق که آکنده از منابع وثروت های طبیعی است و دارای موقعیتی راهبردی است، از کسی پنهان نیست.

این کارشناسان افزودند: عدم عقب نشینی نیروهای آمریکایی در عراق دو علت دارد؛ نخست آنکه آمریکا به دلایل ژئوسیاسی حضور نظامی اش در منطقه را مهم و راهبردی می داند. از سوی دیگر ضعف قوه اجرایی در بغداد سبب شد تا بسیاری از عوامل و عناصر در تصمیم گیری دخالت کنند. در حالی که نخست وزیر فقط باید تصمیم گیرنده باشد. دولت عراق باید تصمیماتش محوری و فراگیر باشد بدین معنا که باید تصمیمات دولت در سرتاسر کشور از شمال تا جنوب عملی گردد. ضعف دولت مرکزی زمینه را برای دخالت دیگر گروه ها در مساله ماندن یا خروح نیروهای آمریکایی فراهم کرد.

کارشناسان سیاسی اظهارداشتند که حملات علیه نیروهای آمریکایی و کاروان های نظامی آنها در داخل پایگاه الحریر در اربیل و نیز حمله به نیروهای ترکیه در منطقه بعشیقه تحولی قابل توجه در عملیات گروه های مقاومت است؛ گروه های مقاومت پیش از این اشاره کرده بودند در صورتی که دولت عراق در اجرای تصمیم پارلمان مبنی بر خروج تمام نیروهای بیگانه از خاک کشور تعلل کند، حملات خود علیه اشغالگران را افزایش خواهند داد.

ناظران بر این باورند که اصرار و پافشاری آمریکا برای ماندن در عراق به سیاست جدید بایدن باز می گردد که با سیاست ترامپ در کاهش نیروها در منطقه و خروج از جنگها ودرگیری ها متفاوت است. "عمر اسماعیل" یکی از فعالان حزب کارگر انگلیس گفت: سیاست جو بایدن رییس جمهور آمریکا با سیاست دونالد ترامپ در خصوص کاهش و یا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق بسیار متفاوت است. برخی طرفهای بانفوذ برای حفظ منافع خود اجازه نمیدهند تا دولت از برخی معاهدات خارج شود.

پربیننده ترین خبرها