پارلمان عربی خواستار حمایت جامعه جهانی از لبنان شد

پارلمان عربی خواستار حمایت جامعه جهانی از لبنان شد
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 12:02

پارلمان عربی از کشورهای عربی و جامعه جهانی و کمک‌کنندگان مالی بین‌المللی خواست تا در این شرایط حساس لبنان، برای برون‌رفت این کشور از بحران اقتصادی، همکاری کنند.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش خبرگزاری ملی لبنان، «عادل العسومی» رئیس پارلمان عربی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای بر اهمیت شرکت همه طرف‌های بین‌المللی برای رسیدن به توافق درباره تشکیل دولت شایسته و تکنوکرات در لبنان که قادر به مقابله با چالش‌های اقتصادی موجود این کشور و ایجاد نقشه راه به منظور اجرای اصلاحات لازم و نجات از بحران کنونی باشد، تأکید کرد.

العسومی تصریح کرد: مواضع ثابت پارلمان عربی، حمایت کامل از تقویت امنیت لبنان و پاسخ به خواسته‌های این کشور در جهت ثبات، امنیت و توسعه است.

پس از انفجار بندر بیروت، «مصطفی دیاب» نخست وزیر لبنان مجبور به استعفا شد و «میشل عون» رییس جمهوری این کشور با چراغ سبز پارلمان بار دیگر «سعد الحریری» را نامزد ریاست کابینه این کشور کرد.

الحریری که اعتقاد فراوانی به کسب رضایت برخی کشورهای منطقه و اروپایی دارد، در طول حدود شش ماه گذشته به دلیل مواضع ضد مقاومت، نتوانسته کابینه لبنان را به پارلمان این کشور معرفی کند.

برخی تحلیلگران منطقه معتقدند که عوامل خارجی مانع تشکیل کابینه الحریری شده‌اند؛ در حالیکه جناحها و سیاسیون لبنانی خواهان ارجاع نخست‌وزیر مکلف به توانمندیهای داخلی این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، در میان جنگ و جدلهای میان سیاسیون لبنان، مردم این کشور که با شیوع «ویروس کرونا» مشکلاتشان چندین برابر شده، با راه اندازی تظاهرات مختلف علاوه بر مخالفت با طرحهای الحریری، خواهان ریشه کنی فساد اقتصادی و مالی مقامات پیشین این کشور به منظور حل بحرانهای داخلی هستند.

آمریکا نیز با اعمال تحریم‌های گسترده علیه برخی مقامات لبنانی وضعیت این کشور را بغرنج‌تر از گذشته کرده است. واشنگتن تلاش دارد تا با اعمال تحریم‌های ناعادلانه به زعم خود راه را برای الحریری جهت حذف «جنبش حزب الله» از کابینه آینده لبنان باز کند.

پربیننده ترین خبرها