مذاکرات ایران و عربستان در عراق؛ از افشا تا تأیید

مذاکرات ایران و عربستان در عراق؛ از افشا تا تأیید
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1400 - 14:15

کارشناسان و تحلیلگران بر این عقیده اند که خبر درز یافته از دیدار هیئت های ایرانی و عربستانی، خبر تأیید شده ای است که مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفته است.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که خبرهایی که در این باره در رسانه ها درز داده می شوند، معمولا خبرهای صحیح هستند.

تحلیلگران با اشاره به طرح بیش از چندین پیشنهاد برای حل بحران بین ایران و عربستان طی چهار سال گذشته، تأکید کرده اند که دولت ترامپ مانع اصلی به نتیجه رسیدن این طرح ها بوده است.

کارشناسان همچنین معتقدند که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی دست به هر طرح و پروژه ای در منطقه زده است از جمله کودتا در اردن، حمله به یمن و طرح پرونده خاشقچی در کنگره آمریکا، و غیره شکست خورده است بنابراین مجبور است به دنبال راه نجاتی از این همه تنگنا باشد.

تحلیلگران سیاسی خاطرنشان می کنند که درز خبر دیدار هیات های ایرانی و عربستانی توسط روزنامه فایننشال تایمز در همین راستا بوده است؛ آنها تأکید کرده اند که درز این خبر با استقبال طرف ایرانی مواجه شده است.

نمایندگان مجلس ایران می گویند که عربستان در طول تاریخ از ارتباط با ایران، سود برده است کما اینکه ایران هم همواره بر ضرورت تقویت و تحکیم روابط با کشورهای مسلمان تأکید کرده و می کند.

آنها خاطرنشان می کنند که روابط با عربستان، خواسته راهبردی ایران است اما عربستان طی سال های اخیر رفتار و سیاست های سنتی خود را تغییر داده است و کسانی مثل بن سلمان با تلاش های خود برای نفوذ در کشورهای دیگر باعث شده اند که عربستان از ایران دور شود.

نمایندگان پارلمان ایران مثل سایر مقامات این کشور بارها تأکید کرده اند که عربستان کشوری مسلمان است و نیازی به میانجی گری آمریکا بین دو کشور مسلمان نیست.

کارشناسان سیاسی با اشاره به روابط خوب عراق با کشورهای همسایه و عرب، معتقدند که این کشور با توجه به همین روابط خوب می تواند میانجی شایسته ای بین ایران و عربستان باشد.

ناظران سیاسی تأکید می کنند که همه ملت های منطقه خواستار پایان جنگ و بحران در منطقه به خصوص پایان جنگ یمن هستند.

تحلیلگران سیاسی با انتقاد از آنچه که نفوذ ایران در برخی کشورهای منطقه خوانده اند، می گویند که هیچ کشور عربی در امور ایران دخالت نمی کند در حالی که ایران در عراق، سوریه، لبنان و برخی کشورهای دیگر حضور دارد. آنها از ایران می خواهند حسن نیت خود را در این موارد اثبات کند و شاید گفتگوهای ایران و عربستان، سرآغاز حل بسیاری از بحران های موجود در منطقه باشد.

اما کارشناسان ایرانی در پاسخ به این ادعاها گفته اند که حضور ایران در کشورهای عربی برای مقابله با گروه تروریستی داعش و بنا به درخواست ملت ها بوده است اما سئوال این است که چه کسانی این گروه تروریستی را به وجود آورده و به کشورهای همسایه فرستاده است؟ و چه کسی کودتای نافرجام اردن را طراحی کرده است؟

کارشناسان ایرانی معتقدند که ایران در حالی به کمک عراق شتافت که تروریست های داعشی به چند کیلومتری بغداد رسیده بودند و برادران عراقی از ایران درخواست کمک کردند. در مورد سوریه هم همین وضعیت بود. تروریست های داعش به حومه دمشق رسیده بودند و سوری ها از ایران تقاضای کمک کردند و این در حالی است که عربستان حتی از عبور محموله های داروی ایران به سوی فلسطین و لبنان در ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به این دو کشور جلوگیری می کرد؛ ملت ها همه اینها را می دانند.

پربیننده ترین خبرها